Midsommarkrank

Nu har jag 10 dagar på mig att hitta skådespelare till min nästa kortfilm, filma en del av filmen på Super-8 (tack mamma och pappa för lånet av kameran…), förbereda inför min brors bröllop och jobba på biografen innan jag reser till Sverige för sommarens semester!

Idag håller jag castings för huvudrollsinnehavaren, vilket är otroligt spännande. Jag kan berätta mer om projektet efter sommaren då vi fortsätter filma produktionen. Men först ska jag alltså till sommarstugan i djupaste Dalarna och finalisera manuset (när jag inte är upptagen med att umgås med min blivande svägerskas japanska släkt som ska bo med oss under veckorna kring själva bröllopet).

Andra nyheter sen Cannes filmfestival är att vi hade en inofficiell visning av det preliminära klippet av vår Brasilianska dokumentär Suburban Madness där den blev väl mottagen bland publik och organisatörer.

Inför Cannes tryckte vi ett par I ♥ Happy Endings toppar och så här blev dom:

Ha en trevlig midsommar!

Cannes #4

Vad glad jag blir att se att Kritikerpriset samt Specialpriset gick till två av mina favoritkortfilmer från årets festival (SLITAGE och THE SIX DOLLAR FIFTY MAN)!

FISH TANK fick ett välförtjänt delat Jurypris, men jag är lite förvånad över att varken Almodovar eller Penelope landade något pris. Penelope tävlade i och för sig mot Charlotte Gainsbourg som verkar ha gjort den största presteringen skådespelarmässigt i sin roll i ANTICHRIST. Von Trier sa i presskonferensen att han försökte få henne att tona ner sitt skådespeleri, men att det inte fanns någon hejd på henne när hon väl satt igång…

Här i London är livet tillbaka till det normala och igår tog jag mig ner till the Terracotta Film Festival och avslutningsfesten som bjöd på kinesisk buffe, DJ, tårta och karaoke.

På biografen där jag jobbar visar vi för tillfället den norska filmen O’HORTEN, som jag absolut vill försöka hinna se och SYNECDOCHE, NEW YORK som jag tänker se en andra gång MINST!

Nu ska jag ta lärdom av vår katt som vet hur man lever.

London calling… The Clash mellan Sverige och England

Tänkte inleda min första blogg med en mindre presentation av mig själv.

I januari 2003 så reste jag till London för att bo en kortare period. Nu, 5 år senare, så är jag fortfarande kvar.
Mitt liv cirkulerar runt film på alla deras plan; produktion, efterarbete och exhibition. Jag har sedan 2004 arbetat på små, självständiga biografer här i London, som biografassistent (biljett- och popcornsäljare), biografchef och maskinist.
Min passion för film väcktes när jag var 7 år och filmade min första produktion. Numera har jag startat ett eget produktionsbolag här i England, Happy Endings Productions Ltd, och jag har producerat två kortfilmer och en dokumentär sedan jag flyttade från Sverige.

Skillnaden för mig att göra film i Sverige och i England känns otroligt stor. I Sverige filmade jag bara med video och mini-dv, medan jag sökte mig till 16mm och Super 8 film här i London. Valutan spelade en betydande roll. Pundet kändes som monopolpengar till skillnad från kronan, som man känner till värdet på sedan barndommen. Att spendera över 20.000SEK på en film skulle jag aldrig ha tillåtit mig själv att göra, medan 2000GBP känns helt acceptabelt att investera i en produktion. Det här bakvända tankesättet gjorde att jag tog steget in i film industrin.
Men det här var förstås innan mobiltelefonens videokamera uppfanns.

Någon dag kommer jag nog att förtydliga min känslor om mobil-filmer, men det får bli i en annan blogg.

Emie