Filmmagi

Michael Jackson, vår tids poplegend, är död.

Javisst, jag är en månad sen med det påståendet, jag vet, men nyheten är för mig fortfarande rätt så obegriplig.

Man får se nu hur lång tid det tar innan någon tar på sig att producera filmen om hans liv. Frågan är väl bara egentligen om det finns en skådespelare som kan ta sig an att agera honom genom hela hans vuxna liv? Och gärna utan stöd av stuntdansare och CGI.

Jag föredrar alltid filmer där det hårdaste arbetet sker på själva inspelningsplatsen och jag respekterar de skådespelare som vågar gå in i en roll till den grad att de tvingas lära sig att agera som karaktären förväntas agera.

Eftersom film utvecklades i samspel med kamerateknologin och teaterkonsten, så vill jag som publik se precis det som agerades ut framför kameran. (Har någon någonsin sett ett utbyte av huvudrollsinnehavaren på en teaterscen inför en nakenscen eller vid ett svårt moment i pjäsen?) Kameran fungerar som en intim enmanspublik och dess uppfångande och tolkning av det som utspelas skapar filmmagi.

Däremot så kan man ju hävda att actionfilm och modern digitalteknologi blev en förlängning på magiframträdanden, som erbjuder spänning och en motsats till teaterns genuina sanning, det vill säga tricket.

Filmens magi är ändå i grund och botten förmågan att imponera på åskådaren. Och åskådaren kan imponeras av olika nivåer av teknik, genrer och talang.

Själv är jag redan rysligt omodern på mina 26 år och jag smälter när jag ser en gryning 8mm film eller ett prestationsframträdande som jag vet inte är trickfilmat. Sen får jag väl erkänna att jag har en viss förkärlek till 80-talets zombie- och skräckfilmer så att jag inte verkar allt för pretantiös.

Om det skulle bli en filmatisering av Michael Jacksons liv så hoppas jag att en enda skådespelare skulle kunna spela Michael från början av hans vuxna karriär till slut. Den som kan göra det utan CGI vinner en oscar.
Kanske Ben Whishaw skulle vara en stark kandidat?
Eller så kan ju David Fincher alltid använda sin (ack så brillianta) filmteknik för att med enkelhet även krympa den en och samma huvudrollsinnehavaren till Jackson Five-perioden.

Med allt det sagt så kan jag berätta att filmningen på Super-8 till min nästa kortfilm The Theory inleddes i slutet av juni och våra stillbildsfotografers – Anna Winiarska och Steffan Anatherton – bilder finns att se på Flickr.

Production Still 'The Theory' - bakom kameran på 'The Theory' - Anna Winiarska - Steffan Anatherton - Happy Endings Productions Ltd - Eva-Marie Elg

Filmningen i parken gick bra, trots hagelstormen kvällen innan och risk för regn under dagen. Det var dessutom första gången jag arbetade med att regissera barn, men det hjälpte förstås att vi inte spelade in ljud och behövde därför inga repliker lästa. Det är även första gången jag ger mig på att sätta historien utanför nutid, men kostymör, scenograf, rekvisitör, hårfrisör och makeupartist har jobbat jättebra för att iscensätta övertygande karaktärer i England 1950.

Nu är alltså sommarsemestern i Sverige över för iår och vi ska sätta igång med förproduktionen till den andra delen av filmen som ska filmas här i London i slutet av sommaren.

Publicerat av

Emie

Jag äger och driver det nystartade produktionsbolaget Happy Endings Productions Ltd som är baserat i Dalston, östra London. När jag är ledig från projekt så arbetar jag på The Rio, som är en självständig kvartersbiograf och en av Londons mest omtalade hemliga oaser.