Babak Najafi är regissören bakom ”Sebbe”, en av filmerna som tas upp i veckans recensionskrönika. Foto: Michael Malmborg/Film i Väst
Sebbe, Green Zone, Eastern plays och Remember me. Vi går igenom tidningarnas recensioner av veckans biopremiärer.
Sebbe
Dagens Nyheter
â€Sebbe†är ocksÃ¥ utan tvekan en av de starkaste svenska debuterna pÃ¥ länge. Svart och skoninglös men samtidigt med ett bultande hjärta.
Berättandet är drivet och effektivt, tystnaderna är fint utnyttjade. Starkast är ändÃ¥ det välregisserade samspelet mellan Sebastian Hiort af Ornäs Sebbe och Eva Melanders mamma, en komplex och sÃ¥rig relation som trots allt rymmer ett frö av äkta kärlek. Ett gnutta hoppâ€, skriver Helena Lindblad. Omdöme: 4/5
Svenska Dagbladet
â€Det var länge sedan man sÃ¥g ett sÃ¥ naket och hudlöst spel som det mellan Sebastian Hiort af Ornäs och Eva Melander. SÃ¥ tyst och inbundet, men ändÃ¥ sÃ¥ uttrycksfullt, där kroppssprÃ¥ket säger allt det som inte kommer ut mellan läpparna. Samma kvalitet som finns mellan Ludwig Palmell och Pernilla August i HÃ¥kon Lius Miss Kicki som ocksÃ¥ rÃ¥kar vara en mor/sonberättelseâ€, anser Jeanette Gentele.
â€Det är en stark lÃ¥ngfilmsdebut Babak Najafi gör med Sebbe. Han har redan visat vad han kan i ett antal kort- och dokumentärfilmer. Välförtjänt vann han priset för bästa debutfilm i Berlin i februari.†Omdöme: 5/6
Aftonbladet
â€Filmens bildsprÃ¥k, ljudspÃ¥r och stämningar, är kongenialt med dess dystra budskap. Babak Najafi är faktiskt sÃ¥ mÃ¥n om att berätta i just bilder och ljud, att han kanske inte själv sett bristerna i sitt eget manus. FÃ¥nig symbolik med en hund, scener som rinner ut i sanden och framför allt att man med filmens korta speltid (80 minuter) missat chansen till fördjupning i personporträtten.†â€â€¦de bÃ¥da huvudrollsinnehavarna är makalöst bra. Amatören Sebastian Hiort af Ornäs lyser lika starkt när han är tystlÃ¥tet ledsen som intensivt arg. Och Eva Melander har en utstrÃ¥lning framför filmkameran som gör att det verkligen bränner till i mÃ¥nga scenerâ€, tycker Jan-Olov Andersson. Omdöme: 2/5
Expressen
â€Najafi (regissören) gestaltar de här växlingsförhÃ¥llandena med styrka och insiktsfullhet i den trassliga situationen. Dialogen och händelseutveckling gÃ¥r organiskt fram och för in intressanta symboliska inslag som balanserar mot det socialrealistiska, som att en herrelös gatuhund speglar bÃ¥de Sebbe och hans mammas inre känslor och utanförskap.â€
â€Allt som kan gÃ¥ fel (för Sebbe och hans mamma), gör det. Och när allt ackumuleras, fumlas twisten bort. Det försvagar en smula. 
I övrigt är â€Sebbe†ett kraftfullt genombrott för sÃ¥väl skÃ¥despelarna som regissören†skriver Ronnit Hasson. Omdöme: 4/5
Film.nu
Petter Stjernstedt gör tummen upp för “Sebbeâ€. Filmen “är ett socialrealistiskt drama om fattigdom, misär, alkoholism och mobbing. Som Ken Loach fast pÃ¥ svenska. Den tystlÃ¥tne Sebbe lever ett hÃ¥rt liv. PÃ¥ skolan är han favorithackkycklingen och därhemma finns ingen tröst att fÃ¥. Mamman växlar mellan att hata och älska sin son.
Eva Melander är strÃ¥lande som Eva, Sebbes mamma. Hon balanserar skickligt mellan depression, ilska och glädje. Sebastian Hiort af Ornäs debuterar som skÃ¥despelare i rollen som Sebbe och det är imponerande. Valet att välja oetablerade skÃ¥despelare är smart. Det passar till filmens känsla och realistiska framtoning.â€
Green zone
Dagens Nyheter
â€Irakkriget börjar bli en filmgenre, skriver Eva af Geijerstam i sin recension i DN. Hon fortsätter; Lika säkert kommer Paul Greengrass â€Green zone†att fÃ¥ kritik för att den tar sig friheter med namn och personer under Ã¥r ett av ockupationen.â€
â€Men den bristande dokumentära fullständigheten är inte det väsentliga hos nÃ¥gon av filmerna: de har velat komma Ã¥t de inre mekanismerna bakom verklighetens katastrofala missgrepp.
I â€Green zone†kombineras det med ett, jämfört med andra Irakfilmer, förskjutet perspektiv. Här gäller inte bara ett drama för invärtes skuldfördelande bruk, utan ocksÃ¥ en nyansering av bilden av irakierna.†Omdöme: 4/5.
Aftonbladet
â€Filmen bygger löst pÃ¥ journalisten Rajiv Chandrasekarans bok ’Imperial life in the Emerald city’, utspelar sig i den gröna zonen i Bagdad och tar upp hur fakta fÃ¥r stÃ¥ tillbaka för medvetet planterad desinformation kommen ur vissas önskan att gÃ¥ in i Irak. En man kämpar med fara för sitt liv mot klockan för att fÃ¥ fram Sanningen, omkring honom fulspelas det Ã¥t alla hÃ¥ll.â€
â€Resultatet är inte pÃ¥ lÃ¥nga vägar lika rafflande eller adrenalinhöjande som de bästa scenerna i ’Bourne ultimatum’, men det är en habil och lagom underhÃ¥llande actionthriller med politiska förteckenâ€, tycker Emma Gray Munthe. Omdöme: 3/5.
Expressen
â€Damon letar efter Saddams massförstörelsevapen och finner att de inte finns. Vad gör han dÃ¥ där? Var inte hotet frÃ¥n vapnen själva skälet till kriget?
Fortsättningen är spännande action snarare än realistisk rekonstruktion. Men verkligheten finns hela tiden ruvande i bakgrunden och de svÃ¥ra frÃ¥gorna är aldrig lÃ¥ngt borta. Inte bara de om förödande maktspel – skulle samarbete med en efterspanad Saddam-general verkligen gÃ¥ för sig, anser Bernt Eklund. Omdöme: 4/5
Film.nu
MÃ¥ns Wide tycker â€Den här filmen är som gjord för att reklammakare/filmkritiker/tyckare ska fÃ¥ hävda att ’Om du gillade Bourne kommer du att älska Green Zone’. Det är inte nödvändigtvis sant. Men om du älskade Bourne kommer du antagligen att gilla Green Zone, och dessutom är Greg Kinnear med i den här filmen. Som bad guy. Jag tycker sÃ¥ här: titta pÃ¥ affischen, föreställ dig att filmen är drygt hälften sÃ¥ bra som den verkar vara och utifrÃ¥n det kan du själv bestämma dig för om det här är nÃ¥got för digâ€. Omdöme: Tummen upp.
Eastern plays
Dagens Nyheter
â€Det är intressant att fÃ¥ se bilder frÃ¥n Bulgarien, även om man i ’Eastern plays’ ärligt talat fÃ¥r i sig ungefär lika mycket Typisk Debutfilm som Balkan. Där är tonÃ¥rsgrabben som ska välja mellan att bli hÃ¥rding eller att bejaka sina mjukare sidor, där är föräldrar framför tv:n, där är nihilism, slitna fasader och ostadig handkameraâ€, skriver MÃ¥rten Blomkvist.
â€Kanske är scenen där Itso (filmens huvudperson) talar ut delvis sÃ¥ stark därför att det privata och det politiska här faktiskt tycks smälta samman. Den skröpliga Itso blir talesman för hela öst, där man skakat av sig kommunismen men i mÃ¥nga fall fortfarande väntar pÃ¥ att det nya, bättre livet ska börja.†Omdöme: 3/5
Svenska Dagbladet
”Problemen börjar när filmen ska konstruera en historia. I botten vill Eastern plays vara ett brödradrama: Itso (Christov) när konstnärsdrömmar men har ett skitjobb, gÃ¥r pÃ¥ metadon och super; Georgi (Torosian) hänger med skinheads och misshandlar invandrare. Men dramat – eller vad de uselt spelade scenerna ska kallas – tappas ständigt och irriterande bort till förmÃ¥n för det planlösa drivandet, Itsos turer med sin flickvän och en intrig om hur han blir vän med en turkisk tjej vars pappa misshandlas av Georgis gäng.â€
FrÃ¥gor om â€nationalism och diktaturens spÃ¥râ€, anser Hynek Pallas, â€kontra den lÃ¥nga gemensamma historien som finns mellan de olika länderna, inte minst i relation till Turkiet. Men detta har under de senaste tvÃ¥ decennierna skildrats om och om igen – och pÃ¥ mycket skickligare vis än härâ€. Omdöme: 2/6.
Aftonbladet
â€Med ’Eastern plays’ lyckas regissören Kamen Kalev förmedla en känsla av alienation, och ge en kännbart deprimerande bild av rasmotsättningar, tristess och allmänt lÃ¥g standard i ett slitet Bulgarien.
Men det är för mÃ¥nga scener och komponenter som inte leder nÃ¥gon vart, i en film som saknar riktning lika mycket som människorna den skildrarâ€, skriver Karolina Fjellborg. Omdöme: 2/5.
Expressen
Bernt Eklund sammanfattar, â€TvÃ¥ bröder Ã¥terser varandra när ett bulgariskt skinheadsgäng attackerar en turkisk familj. Lillebror finns bland dem som slÃ¥r, storebror försöker hjälpa de angripa och blir slagen.
Bröderna har inte setts pÃ¥ länge. Den äldre är narkoman och portad frÃ¥n det dystra hem tonÃ¥rsgrabben försöker ta sig bort ifrÃ¥n. 
Men brödrakärlek finns, nÃ¥gon slags insikt väcks…Kalev ville egentligen göra en film om barndomsvännen som blev narkoman. Christov spelar själv rollen nedtonat och eftertänksamt men dog innan inspelningen var klar, vilket rimligen bidrog till ett bredare fokus pÃ¥ rasism och utanförskap. En bättre bulgarisk film kommer du inte att se i Ã¥râ€, anser Bert Eklund. Omdöme: 3/5.
Remember me
Dagens Nyheter
â€I ’Remember me’ fÃ¥r fanatikerna se mer än nog, och pÃ¥ pressvisningen sÃ¥g till och med tonÃ¥rstjejerna irriterade ut. En dÃ¥lig och krystad film blir inte bättre av att slänga in en idol i varje scenâ€, tycker Jane Magnusson. Omdöme 2/5.
Svenska Dagbladet
â€Det är en intrig värdig en dussinkomedi, men regissören Coulter klär den i en svÃ¥rmodig, illasittande indiekostym. Det som är tänkt som en smart och rapp dialog blir tillgjort och stolpigt, och Pattinsons egenkära skÃ¥despeleri skär sönder de sista strimmorna av trovärdighet. Ofta är filmen sÃ¥ lÃ¥ngtrÃ¥kig att man gnisslar tänder.
Det finns enskilda scener som verkligen berör. Inledningen är chockartat stark, och twisten i slutet (som jag antar är hela anledningen till att man har gjort filmen) är verkligen oväntad och ger nya perspektiv pÃ¥ berättelsen. Men tvÃ¥ angelägna scener räcker inte för att rättfärdiga tvÃ¥ timmars stelbent överspelâ€, anser Karin Svensson. Omdöme: 2/6.
Aftonbladet
â€Kort sagt, ’Remember me’ är av ’Livsöden i New York flätas samman och folk lär sig saker om sig själva och livet sÃ¥ smÃ¥ningom’-typen. En och annan kliché hinns med under filmens gÃ¥ng, liksom en hel del dialog som väl ska kännas smart och ny men som mest känns ansträngd, Generation X-ig och daterad. Trots att det hela faktiskt tar sig mot slutet och en del fina scener smyger sig in ska man nog vara ett stort Robert Pattinson-fan för att fÃ¥ ut nÃ¥gon större behÃ¥llning av filmen..â€, skriver Emma Gray Munthe. Omdöme: 2/5.
Expressen
â€Filmen irrar än hit, än dit och länge undrar man när det riktigt ska ta fart. 
Det gör det aldrig och ett stort problem är att snygg-Pattinson stundtals spelar över enormt. Men hans utstrÃ¥lning räcker lÃ¥ngt för den primära mÃ¥lgruppen – romantiktörstande 14-Ã¥riga tjejer. De kan säkert ocksÃ¥ uppskatta det carpe diem-budskap som filmen mynnar ut iâ€, skriver tidningen i en recension som är osignerad. Omdöme: 2/5.
Film.nu
“Även om filmen bitvis är tänkvärd imponerar varken dialog eller handling speciellt mycket. Men visst lyckas den fÃ¥ in nÃ¥gra känslomässiga smockor och jag är övertygad om att jag skulle uppskattat “Remember me†mer om jag varit 18 Ã¥r. En helt ok ungdomsfilm alltsÃ¥â€, tycker Christina Gaki. Omdöme: Tummen upp.