Cinemateket: September

Cinemateket kan känna sig nöjda med deras Septemberprogram. Filmvalen var så bra att jag tvingades, av tidsbrist, välja bort filmer, istället för att välja vilka filmer jag ska se.
Eftersom detta innebär att jag inte har sett så mycket av denna intressanta buffé så kan jag självklart inte skriva om den, om jag inte gör som Christopher Hart vill säga.

Men för att ni inte ska känna er helt vilse i pannkakan så listar jag fem filmer som alla måste se från Septemberprogrammet.

Brottsligt uppsåt.
Denna film är inte alltför lätt att se, den är inte utgiven på DVD, och någon VHS-kopia har jag inte sett röken av. Många intressanta regissörer, däribland Jean-Luc Godard, Roman Polanski och Ugo Gregoretti, ligger bakom denna episodfilm från 1964.

Matti Bye väljer stumfilmer, och spelar piano till dem.
Man behöver bara kika på September- och Oktoberprogrammet för att inse att Bye har en väldigt bra filmsmak. Ta bara dessa titlar i gapet så förstår ni vad jag menar, Entr’acte, La coquille et le clergyman och Anémic cinéma.

Mannen med filmkameran.
Dziga Vertovs metafilm från 1929 är numera en klassiker. Det ska bli roligt att höra Matti Byes musik till denna film. Efter det ska jag se samma film med Michael Nymans musik. Sedan kommer jag nog ha sett nog av Filmkameramannen för minst ett år.

Sista skrattet.
F.W. Murnau var en av de största stumfilmskaparna. Han visar stor medmänsklighet trots att hans filmer är mörka och till viss del pessimistiska. Det är mer än man kan säga om förra programmets guldgosse Rainer Werner Fassbinder. Matti Bye framför musik till denna film.

Let’s get lost.
Chet Baker var en av de största jazzskaparna. Bruce Weber har gjort en fint och varmt porträtt av en åldrande och påtagligt luggsliten Baker. Bakers fina musik blir ännu sorgligare när man ser den komma från den trasiga och sorgliga karaktären som Baker tyvärr utvecklades till. Let’s get lost är min favorit av alla dokumentärfilmer om musikanter. Just för att den på ett ärligt och okrystat sätt representerar karaktären den handlar om.

Augustirapsodi om Cinemateket

Sommaren är snart över. Skönt för oss cinephiler som suttit hemma och bläddrat i böcker i väntan på att Cinemateket ska dra igång igen. I augustiprogrammet stoltseras det med följande serier: Rainer Werner Fassbinder (avslutas denna månad efter att ha pågått sedan våren), Éric Rohmer och Stockholm.

De Fassbinder-filmer som visas är några av hans allra finaste filmer. Veronica Voss längtan och Lola (som tillsammans med Maria Brauns äktenskap bildar BRD-trilogin), är två av Fassbinders bildskönaste och vackraste filmer. Inte fullt lika visuellt fulländad, men ändå minst lika bra är Fassbinders filminspelningsfilm Varning för helig sköka. En annan otroligt bildskön film är Fassbinders sista film, Matrosen och stjärnan, efter Jean Genets roman. Dessutom visas en av mina Fassbinder-favoriter Petra von Kants bittra tårar där Margit Carstensen spelar en diva med diktatorfasoner som drabbar både Hanna Schygulla och Irm Herrman.
Den enda Fassbinder-film jag kan råda er att hoppa över (om ni nu absolut måste) är Lili Marleen, där Hanna Schygulla går på tomgång i en film om en tråkig popsångerska i Hitlers rike.

Éric Rohmer är en av kinematografins sanna mästare. De flesta av hans filmer som Cinemateket visar tillhör hans serie Moraliska berättelser (min översättning). Samtliga av dessa är något bland det vackraste som fångats på film. Trots att Éric Rohmer envisas med att argumentera för att han inte säger något med sina filmer och istället använder sig av filmen för att visa saker, så har hans filmer väldigt mycket att säga om människan. I alla dess olika stadier.

I serien betitlad Stockholm finner vi Bo Widerbergs klassiska Mannen på taket, som jag antar inte behöver en utförligare beskrivning. Resterande filmer är däremot relativt okända, till och med så okända att undertecknad inte har sett dem. Men Hasse Ekman är sällan ointressant (Medan porten var stängd) och inte vill man missa en äkta pilsnerfilm (Söderkåkar) eller hur det ser ut när Keve Hjelm tror att han är Peter Haber (Roseanna). Jag kan nämna att anledningen till denna serie är Stadsmuseets utställning om vår kära huvudstad.

På begäran visas två filmer jag inte sett, Alejandro Jodorowskys Santa Sangre och Richard Attenboroughs Magic, och en film jag sett, Grigorij Tjuchrajs Ballad om en soldat, som är en väldigt vacker film från anrika Mosfilm. Gå och se!

Satansbratens cinemateketprogram

Ny månad, nytt cinemateketprogram. Självklart lyckas Cinemateket inte överträffa deras förra program. Detta beror dock mer på att det är hälften så många filmer som visas, och inte på själva filmvalen.

Fassbinder-retrospektivet fortsätter sedan förra månaden och vi bjuds här på några av hans allra bästa filmer, men också några av de lite sämre. Till den första kategorin räknar jag Katzelmacher, Götter der pest men framförallt Die Niklashauser fahrt. Till den andra räknar jag Der amerikanische soldat och Rio das mortes. Satansbraten placerar vi mellan dessa två kategorier och Wildwechsel kan jag inte placera någonstans eftersom jag inte har sett den.

Vi bjuds även på ett Sophia Loren-retrospektiv. Av de filmer som ingår där har jag bara sett Ettore Scolas En alldeles särskild dag som är en alldeles strålande film. Jag ser dock mest fram emot de senare Vittorio De Sica-filmerna där Loren medverkar, men även Anthony Manns El Cid och Charlie Chaplins sista film Grevinnan från Hong Kong med en cast som inte går av för hackor. Smaka bara på dessa saftiga namn: Loren, Brando,Tippi Hedren och Chaplin himself.

Utöver dessa två retrospektiv visas även If…. Lindsay Andersons anarkistiska skolfilm (alltså en anarkistisk film om en skola och inte en anarkistisk film som Anderson gjorde när han gick i skola) där några uppkäftiga ungar, med Malcolm McDowell i spetsen, massakrerar det brittiska skolsystemet.
I samband med dramatens Ingmar Bergman-festival visas en av gubbens favoritfilmer Körkarlen. Det roliga med denna visning är filmkopian är ny och att den ackompanjeras av reguljären Matti Bye som denna gång har tagit med sig två extramusikanter, Kristian Holmgren och Lotta Johansson. Detta lär bli något alldeles extra och bör ej missas.

Dirk Bogarde var en mäktig skådespelare som av undertecknad en gång beskrevs som ”de intellektuellas Sean Connery”. Jag vet inte riktigt hur klockren den beskrivningen är, men faktumet att han är en av englands coolaste skådespelare kvarstår.
Vi kan se Bogarde i Alain Resnais Ödets hand där han spelar mot Ellen Burstyn. Jag själv har inte sett denna film men rekommenderar den ändå. Resnais har en tendens att vara väldigt intressant oavsett vad man tycker om hans filmer.

När jag listade de filmerna jag såg mest fram emot som skulle ha premiär detta år fann vi Lars Von Triers Antichrist, som Cinemateket visar den 27 maj. Jag vet tyvärr nästan ingenting om resterande filmer. Ni får helt enkelt leta upp information om dessa på annan plats.
Cinemateket tar ett sjukt långt sommaruppehåll (14 maj-17 augusti) och även fast filmerna som visas i augusti redan är bestämda så väljer jag att återkomma med mina värdeomdömen om dessa när hösten närmar sig och de är litet mer aktuella.

Lev väl!