Skådespelarna Christian Oliver och Cate Blanchett, och regissören Steven Soderbergh.
Steven Soderberghs nya film ”The Good German”. Året är 1945, platsen Berlin. Kriget är precis över. Journalisten Jake Geismer (George Clooney) intresserar sig för en mordhistoria som både amerikanska och sovjetiska myndigheter helst vill låta falla i glömska.
Filmen inte bara utspelar sig 1945, den är inspelad med den kamerateknik som var tillgänglig på den tiden. Även filmaffischen är som tagen från 40-talets filmer.
Men ibland hade skådespelarna svårt att anpassa sig till 40-talets spelsätt. Då fanns det till exempel ingen plats för ironi i filmerna.
– Jag fick förklara för dem att det var nödvändigt att agera på ett visst sätt. Om det kändes konstigt, då gjorde de rätt, säger Steven Soderbergh.
Hälften av jobbet var att lista ut hur det skulle se ut visuellt, den andra halvan var att fundera ut hur man kunde göra det ekonomiskt hållbart. Filmteamet fick lära sig att luras på samma sätt som de gjorde på den tiden då filmen utspelar sig.
– Jag fick förklara för produktionsdesignern exakt hur bilden skulle beskäras, för vi hade inte råd att bygga upp miljön som skulle komma att hamna utanför filmrutan, säger Soderbergh och fortsätter:
– Det är väldigt många trasiga fönsterrutor på husen i filmen. Att krossa rutor kan bli väldigt dyrt, och tidskrävande. En av mina medarbetare kom på att man kunde klippa till svart filt i den form man vill att rutan ska vara krossad och placera det på fönstren – och på film ser det om som om fönstret är krossat. Det sparade oss en massa pengar. Vi lärde oss massa olika trick medan vi spelade in filmen.
Se en kort sekvens från presskonferensen – Klicka här!