Hårda spökerier

När det extrema vÃ¥ldets värstingar, Nacho Cerda och Karim Hussain, slÃ¥r sina pÃ¥sar ihop och föder fram filmen The Abandoned sÃ¥ blir det med rÃ¥ge rysligt, fast pÃ¥ ett annat sätt än man förväntat sig. Filmen bryter deras tidigare register rätt hÃ¥rt och tillför mysskräck och poesi istället för splatter och naket (även om The Abandoned självklart inte är helt befriad frÃ¥n dessa kryddiga element). Nu har ju iofs Karim Hussain varit och sniffat Tarkovsky upp i baken tidigare ocksÃ¥ (Ascension, Dernière voix, La) men aldrig lika älskvärt och uppskattat som här. Faktum är att de bÃ¥da herrarna egentligen bara producerat varsin bra film innan The Abandoned. Nacho Cerda mördade med sin (i brist pÃ¥ bättre ord) groteska Aftermath och Karim Hussain levererade den sista mardrömmen med Subconscious Cruelty. (Ska tilläggas att jag fick den äran att skaka Hussain’s hand efter en visning pÃ¥ Stockholms Filmfestival.) SÃ¥ det känns verkligen som de funnit varandra, mÃ¥hända saknar den ena nÃ¥gonting som den andra har. Det brukar kallas för en komplettering. Som Bengt Ohlsson och DN pÃ¥ stan eller Dumle och glass. The Abandoned är annars en rejäl jävla spökhistoria vars logik ej bör granskas för noga (den finns nämligen inte), utan se den för vad det är och du kommer att bli skrämd till graven.