Franska filmfestivalen missar en del

Snart läggs min intervju med Adam Mason och Simon Boyes (Broken) upp på internetet, länkar så fort det blivit av. Jag är rätt nöjd med mina frågor och ser fram emot att ta mig ett snack med kungen, Fred Vogel, härnäst. Tanken är att det i slutänden ska bli någon slags bok om den nya extrema filmen, den genre som känns viktigast idag. Med denna tanke i bakhuvudet känns det ännu sorgligare att en för övrigt sjysst filmfestival som den korta franska filmfestivalen i Stockholm inte visar två av årets bästa franska filmer: Frontiere(s) och À l’intérieur. Kanske har de inte hört talas om dem eller så tycker festivalledningen inte att de passar in … det råder en ignorans vad gäller kvalitetsvåld här i sverige. Man märker det från och till, tydligast var det nog i november och stockholms filmfestival. Deras Twilight Zone sektion måste ryckas upp, uppenbarligen har de ansvariga ingen koll alls eller så bryr de sig bara mer om ”viktigare” avdelningar.

12 reaktioner på ”Franska filmfestivalen missar en del”

  1. Ungefär så som jag mådde efter att ha sett Fredagen den 13e del 2 när jag var 12 år. Det var en underbar känsla!

  2. Hur kan man kalla Froniere(s) för en av de bästa franska filmerna. Det är en sjuk film. Kalla den radikal för att en galen nazist klipper av hälsenorna med en jättetång och för att man visar lite demonstrationsbilder i inledningen. Hostel var vidrig men ställde frågan om allt är till salu på sin spets. Men detta! Psykotisk smörja! Sällan har jag mått så dåligt efter en film och det för att jag manipulerats av en sjuk hjärna som under falska föresatser redovisar så mycket meningslöst våld han kan.

  3. Någonting blir det garanterat, man måste ju stödja det franska ultravåldet i väntan på Martyrs. Tack för en bra festival förresten!

  4. Festivalen fortsätter t.o.m. 5/6,så vi kan hoppas, Magnus, att du hittar något som kan intressera dig. Du får gärna komma med kommentarer på plats om du har lust samt självfallet deltaga i publiktävlingen.
    Själv är jag ansvarig för volontärernas arbete bl.a. Finns ofta på plats. Förra året gjorde jag så att jag gav rådet att tillskriva festivalledningen med förslag. Vad som sedan är att betrakta som kvalitet eller ej, det svaret uppstår oftast i betraktarens ögon. Kanske hade det sett annorlunda ut om Aurore haft möjlighet vara den ytterst ansvarige för filmvalet vid festivalen.

  5. ’Cowboy’ ville jag visa för att Francois Damiens var med (och jag tyckte mycket om ’Dikkenek’ vilken inte är någon kvalitetsfilm direkt)
    ’My Blueberry Nights’ har en svensk distributör och ’Angel’ också. Det är därför de ingår i vårt program. Det fanns massor med filmer jag ville ha med men som inte gick att beställa, då vi inte hade pengar för det!
    ’Frontière(s)’ släpps på DVD om knappt en månad. Det är bättre att du marknadsför filmen då! :-)

  6. Ni priviligierar en vuxen publik då ni väljer de filmer som håller högst kvalitet. Jag har inte lyckats ta del av hela ert utbud ännu men av vad jag sett (Cowboy, My Blueberry Nights, Angel mm) så når det inte upp till varken À l’intérieur eller Frontiere(s) kvalitetsmässigt sett. Och vad gäller din teori om den yngre publiken så stämmer den inte. Jag är 35 år gammal och älskar att se på bra fransk film med mina 40-åriga gubbkompisar, film som ni kategoriserar in som ungdomlig. Slutligen så får jag intrycket av att du inte ens sett filmerna jag rekommenderat, alltså grundat på fördomsfullhet portat dem från den Franska Filmfestivalen.

  7. Vi har inte missat dem, vi har valt att inte visa dem.
    Visst borde vi satsa på ett bredare utbud (för barn, tonåringar och andra). Tyvärr hittar dessa yngre tittare aldrig våra visningar. Därför priviligierar vi en vuxen public som föredrar svårare filmer.

Kommentarer inaktiverade.