Brett utbud för den som är kräsen

Nu är det festivaldags igen… För första gången någonsin besöker jag den internationella Stockholms Filmfestival. På festivalens första dagar har jag hittills hunnit se fem filmer av dom 170 som visas. Bland annat har jag sett skildringen av en rockstjärnas liv i filmen Control som jag tyckte var väldigt intressant och som jag har recenserat här. Sen till min förskräckelse såg jag även Eagle vs Shark som jag har bloggat lite om, en film som inte fall mig i smaken särskilt mycket, konstigt nog.

Jag har också susat igenom Lagerfeld Confidential, en dokumentär om modeikonen och mannen bakom succé varumärket Chanel som var sådär då jag somnade stundtals under filmen och uppfattade snubben som gränsen till fördomsfull mot det kvinnliga könet.

Sen har jag sett Leo, invigningsfilmen där Josef Fares också invigde festivalen och lättade lite på den upptajta stämpeln festivalen har bland vissa icke besökare med utländsk bakgrund. Fick också prata en snabbis med Josef innan visningen som varnade för att filmen var väldigt våldsam. Är den våldsammare än något man har sett tidigare? Nejdå, men den var våldsam.. om det är någon som är rädd för sånt. Det var faktiskt en tant innan en pressvisning i början på veckan som frågade tjejen som tar emot pressfolket om vilka filmer som inte var våldsamma för hon skulle minsann inte se på någon våldsam film, nej absolut inte haha.

Och sist men inte minst har jag sett filmen Blue Collar, en film som ju var väldigt manlig i det att det var för få kvinnor i filmen och den kändes väldigt machostereotypisk med rånkomplott och hela köret. Förutom det hade den en rätt så intressant historia om hur arbetarklassen drar det kortaste strået vad det gäller fackliga förhandlingar och arbetarrättigheter och villkor skildrat ur ett gettosperspektiv. Den var väldigt getto verkligen då alla skulle spela sin roll i den samhällsdrabbade och missunnade trion. Slutet var också lite flummigt med tanke på att poängen i sista scenen motsade hela filmens budskap som verkade vara att i arbetarklassens fackliga krig så kommer dom svarta och vita överens, håller ihop och har goda relationer oavsett hudfärg (medans bovarna, i det hela fallet facket försöker sätta dit hela bunten).

Ja, ännu mer att skåda under dagarna som kommer så vi får väl se om jag får se några fler intressanta filmer.

Våldet sviker inte

Kom just tillbaka från visningen av Nick Loves Outlaw. Love som tidigare gjort den alldeles utmärkta Football Factory hamnar tyvärr här lite snett, därmed inte sagt att det är en helt igenom dålig film.

Outlaw handlar på det stora hela om England 2007, våldet tar över staden och de svaga, utnyttjade, lämnas i sticket av rättvisan. Sean Bean, just hemkommen från Irak, bestämmer sig för att ge igen. Han förenar sig med ett gäng oförrättade och bildar något slags medborgargarde.

Jag brukar tycka rätt bra om dessa så kallade vigilantefilmer, oftast är de så harmlösa. Ta tex. Death Wish, Kill Bill eller Darkman. Bra underhållning helt enkelt. Outlaw är däremot svart ända in i märgen, obehaglig och utan anlag till humor. Den är för allvarlig för sitt eget bästa, tonen går helt enkelt inte ihop med karaktärsstudierna. Dessutom så känns inte hämnargruppens dynamik särdeles realistisk. Man förstår inte deras skäl. Eller rättare sagt: man förstår skälen men inte dem. Det känns som att Love missar en massa steg i sin berättelse. Allvar är ok men inte när det tappar i trovärdighet och det är nog framför allt där som Outlaw sviker. Det finns inte en chans att dessa män, med undantag av Sean Bean, verkligen skulle kunna utföra det våld som gestaltas i Outlaw.

Ironiskt sett så är det just våldet som fungerar bäst, våldet och den kalla stämningen filmen igenom och det räcker rätt långt.

Stark festivalöppning

Stockholms Filmfestival har startat och jag har än så länge sett i alla fall 2 filmer som jag tyckt väldigt mycket om. Once, som jag även recenserat här på film.nu, var verkligen en överraskning för mig. En kärleksfilm om två fattiga musiker som träffas och börjar spela tillsammans kan väl bara inte vara bra, tänkte jag (det tänkte nog alla). Vilken chock vi fick. Once kvalificerar sig lätt till det finaste jag någonsin sett och dessutom med ett soundtrack som jag nästan skulle kunna tänka mig att köpa.

Jack Brooks: Monster Slayer är, som ni kanske kan gissa er till, av ett helt annat slag. Den handlar om Jack som efter en traumatisk barndom, Jacks föräldrar blev uppätna av ett monster, får påtagliga problem med sin ilska. Han går till en psykolog som rekommenderar honom yoga men Jacks kropp trängtar efter något annat, något helt annat. Efter att hans skollärare gått och blivit besatt (Robert Englund i rollen som denne är otroligt kul) och senare förvandlats till ett monster bestämmer han sig för att bli en monsterslaktare.

Jack Brooks: Monster Slayer spelar i samma liga som Hatchet och jag kan lukta mig till en ny trend vad gäller skräckfilmen dock vet jag inte hur man ska beskriva den men den är sketchartad, torr och jävligt rolig. Väldigt mycket Saturday Night Live över det hela. Skit samma, alla i publiken tyckte om monsterslaktaren och den fick applåder.

Nu ser jag fram emot Mark Chapman rullen Chapter 27, Lynch och Halloween.

Nördarnas revansch

Eagle vs Shark (som visas på Stockholms filmfestival) är en Nya Zeeländsk film som ska handla om underlig kärlek mellan två nördar Lily och Jarrod. Lily jobbar på en snabbmatsrestaurang. Varje dag klockan 12 kommer Jarrod dit och Lily gör allt för att han ska se henne. Efter en fest dit alla kommit klädda som sitt favoritdjur och där huvudevenemanget är en tv-spelsturnering inleder de klumpigt en relation. Det hela blir mer och mer idiotiskt då Jarrod också har en vendetta mot en översittare från tidigare som han tränar för att kunna ”boxa upp”. Och som i nördarnas värld har han med sig hela området och diverse nördkompisar. En bra insyn i nördarnas flippade hjärnor skulle nog sportfånarna säga. 

 

Denna film känns riktigt påtvingad då humorn varken går hem eller känns nära för mig. Det är en nördarnas revansch film om kärlek mellan två uddisar som är totalt boring. Jag får verkligen flashbacks från gymnasietiden då nördarna var nördiga men inte var det något att fira som dom gör i den här filmen. Mer än så kände jag inte för filmen. Alla som tycker att den här filmen är bra är väl nördarna själva. Jag kan nog se den här filmen gå hem hos folk som kanske känner igen sig i dom här två karaktärerna. Och sen vill jag bara tillägga att kärlek kan vara en komplicerad affär, inte bara för nördarna.