La Cinémathèque Suédoise

Är Oscarsgalan slut nu? Skönt, då kanske vi åter kan koncentrera oss på riktiga filmer istället.

Cinemateket har släppt programet för mars-april, och detta program måste vara ett av de bästa som Cinemateket någonsin skrapat ihop. Vi kommer att bjudas på retrospektiv av följande regissörer, Robert Bresson, Rainer Werner Fassbinder, Kenji Mizoguchi, Hirokazu Kore-eda samt Alexander Mackendrick. Man visar även ett antal filmer med Anna Q. Nilsson.

Robert Bresson är (halvt diskuterbart) den absolut bästa regissören i filmhistorien och Cinemateket visar tolv av de fjorton filmer han regisserade. Jag tycker bäst om Mouchette, Min vän Balthazar, Djävulen förmodligen och Blodspengar men rekommenderar er självklart till att gå och se allt. Något annat vore korkat.

Rainer Werner Fassbinder var till skillnad från Bresson otroligt produktiv. Stilmässigt så är det också stora skillnader mellan dessa två regissörer. Bressons uttryckslösa karaktärer står i stor kontrast till det svulstiga och teatrala spelet vi finner hos Fassbinder. Men mycket sämre blir det inte för det. Jag rekommenderar allt, men speciellt Rädsla urholkar själen, Maria Brauns äktenskap, Den tredje generationen och Frukthandlarens fyra årstider. För er oinvigda tipsar jag om Kim Ekbergs informativa och underhållande regissörsporträtt som ni finner här.

Jag har inte sett tillräckligt av varken Mizoguchi, Kore-Eda eller Mackendrick, men det jag sett har varit bra och jag ser fram emot mer. Cinemateket har även två andra retrospektiv som kommer att avslutas under mars-april. Dessa består av filmer av Derek Jarman samt Françoise Truffauts samlade verk. Jag är dock inte överförtjust i Jarmans filmer och vi har redan passerat Truffauts mest intressanta period och vill därför inte tipsa er om något särskilt.

Utöver alla dessa retrospektiv så visas även klassiker som Jean Cocteaus Skönheten och odjuret, Den glädjelösa gatan av G.W Pabst, Lawrence of Arabia av David Lean, Bergmans The Touch, Pier Paolo Pasolinis Matteusevangeliet och Michelangelo Antoniois The Passenger som inleds av filmens fotograf Luciano Tovoli.

Ni kan se hela programet här. Noterbart är att detta är filmer som kommer att visas i Stockholm. Programet för Göteborg och Malmö kommer att se något annorlunda ut och kommer snart att kunna beskådas på sfi.se.

Tillbaka till Oscarsgalan. Jag tycker nödvändigtvis inte att filmerna som vinner priser där inte bör betraktas som seriösa filmer. Däremot anser jag att hysterin kring galan är osund och den vikt som läggs vid den absurd.

Oscarskrönika #3

Efter en del sömn är jag nu uppe igen och laddar inför galan. Och nu till det viktigaste, vem jag tror vinner. Alltså inte vem jag vill ska vinna utan vem jag tror vinner. Hoppas på mer än 14 rätt i alla fall.

I bästa film-kategorin, som antagligen är den tyngsta, så hoppas jag verkligen på The Reader av de filmer jag har sett. Jag skriver nog något mer om den om någon dag här, men vilken fin liten film det var. Slumdog Millionaire vinner, men jag förstår inte riktigt hypen. Den lider av samma problem som så många andra filmer. En alldeles lysande story, som inte alls lever upp till de förväntningarna.

Mitt andra stora hopp lever för att Martin McDonagh ska vinna för bästa originalmanus för In Bruges. Det är en finfin film som verkligen är otroligt välskriven och bör belönas för just det, om något.

1 Actor – Leading
Mickey Rourke
The Wrestler

2 Actor – Supporting
Heath Ledger
The Dark Knight

3 Actress – Leading
Kate Winslet
The Reader

4 Actress – Supporting
Penelope Cruz
Vicky Cristina Barcelona

5 Animated Feature
WALL-E

6 Art Direction
Donald Graham Burt and Victor J. Zolfo
The Curious Case of Benjamin Button

7 Cinematography
Anthony Dod Mantle
Slumdog Millionaire

8 Costume Design
Michael OConnor
The Duchess

9 Directing
Danny Boyle
Slumdog Millionaire

10 Documentary Feature
James Marsh and Simon Chinn
Man on Wire

11 Documentary Short
Adam Pertofsky and Margaret Hyde
The Witness – From the Balcony of Room 306

12 Film Editing
Lee Smith
The Dark Knight

13 Foreign Language Film
Waltz with Bashir
Israel

14 Makeup
Greg Cannom
The Curious Case of Benjamin Button

15 Original Score
A.R. Rahman
Slumdog Millionaire

16 Original Song
”O Saya”
Slumdog Millionaire

17 Best Picture
Slumdog Millionaire

18 Short Film – Animated
This Way Up

19 Short Film – Live Action
Jochen Alexander Freydank
Spielzeugland (Toyland)

20 Sound Editing
Richard King
The Dark Knight

21 Sound Mixing
Ian Tapp, Richard Pryke and Resul Pookutty
Slumdog Millionaire

22 Visual Effects
Eric Barba, Steve Preeg, Burt Dalton and Craig Barron
The Curious Case of Benjamin Button

23 Screenplay – Adapted
Simon Beaufoy
Slumdog Millionaire

24 Screenplay – Original
Martin McDonagh
In Bruges

Skandaler på Röda mattan

Sarah Larson tillsammans med George Clooney på Oscargalan
Sarah Larson tillsammans med George Clooney på Oscargalan.

Just nu formligen väller stjärnorna in på röda mattan utanför Kodak theatre i Los Angeles inför Oscargalan. Det vanligtvis ganska snälla visa-upp-klänningen-programmet blev genast lite mer spännande när busen Gary Busey (Fear and loathing in Las Vegas, Entourage) störde ordningen. Medan E!:s Ryan Seacrest fridfullt intervjuade Jennifer Garner smyger Busey upp bakom henne och kramar om henne. Garner blir förskräckt och Seacrest konstaterar att ”…det var nog sista gången vi såg henne här på röda mattan”.

George Clooney tog tillfället i akt att visa upp sin flickvän Sarah Larson, som han träffade i Las Vegas. Det orsakade en del spekulationer om att relationen dem emellan är ganska seriös. Bland de andra storheterna på mattan sågs Steve Carell, John Travolta och Anne Hathaway.

Klänningarna då? Om dem kan sägas att årets trend var – rött. Nu börjar galan, i Sverige kan den ses på Kanal 9 för er som har tillgång till den.

Anne Hathaway i rött
Anne Hathaway i rött.