Man kan verkligen tycka vad man vill om Saw franchisen och bolaget bakom: Lions Gate, men vad gäller kategorin besatt pr så vinner de lätt över allt och alla. Man lyckas med att få resan betydligt mer intressant än själva målet, vilket gör att man har överseende med filmen i sig.
Själv är jag inget stort fan av filmerna, Saw 1 var ok, men jag njuter ändÃ¥ till 100 procent av hysterin kring varje premiär. Det skall censureras (i USA sÃ¥ förbjöds de tvÃ¥ avklippta fingrarna som illustrerade Saw 2 pÃ¥ postern), släppas tv-spel och doneras blod … sedan ett tag tillbaka har man alltsÃ¥ i samband med en sÃ¥ kallad Blood Drive kunnat donera blod. Detta sker vid varje premiär och ackompanjeras av den inte sÃ¥ lite coola taglinen: Give ’til it hurts. Självklart görs det även reklam för Blood Driven och det är egentligen där det hela blir riktigt intressant. Den här reklamen skiljer sig markant ifrÃ¥n den övriga. Här vill man inte sälja farliga fällor utan här vill man fÃ¥ folk att donera blod genom en annan typ av vÃ¥ld. En subtil, kylig ondska regerar. Visst, det känns lite för häftigt och att man har siktet inställt pÃ¥ förtappade ungdomar som skär sig själva är uppenbart. Men det struntar man i rätt snart när man synar ”driven” lite närmare. Tressa Williams designade latexuniformerna för driven till Saw 3, du kan njuta av dem här. Förbannat snyggt och tydligen sÃ¥ pumpar man ungdomarna pÃ¥ 10000-tals liter blod per gÃ¥ng! Nu fattas det bara coola kampanjer som fÃ¥r folk att donera andra saker de inte längre behöver, hÃ¥r kanske?
Jag ligger vaken och väntar på nästa inlägg
MVH,
Atlantic Film