Preludium till Stockholm Filmfestival 2010

Årets festival inleds med objektet för medelålders kvinnliga cinefilers åtrå Xavier Dolans senaste hafsverk ”Heartbeats”. Utbudet bjuder dock även på en hel del att se fram emot. Om det finns någon som läser mig noggrant så kommer det säkerligen inte som en överraskelse när jag säger att Godards ”Film Socialisme” är det jag trånar mest över. Men festivalen bjuder även på Casey Afflecks intressanta och sevärda ”I’m Still Here”, Michael Winterbottoms genreövning ”The Killer Inside Me” och Laurent Cantets dokumentär om Godard och Truffaut.

Många stora namn finns såklart i programet. Kitano, Katz, Leigh, Araki, Sang-Soo och Loach är regissörer vars nya verk jag ser fram emot att se. Men det finns en hel del stora filmer som visats på årets festivaler men som inte kommer till SFF.Varför Git Scheynus inte tycker det är värt att visa Reichardts ”Meek’s Cutoff”, Aronovskys ”Black Swan”, Assayas ”Carlos”, Rivettes ”Around a Small Mountain”, Chomets ”The Illusionist”, Weerasethakuls ”Uncle Boonme Who Can Recall his Past Lives”, Kiarostamis ”Certified Copy”, Gallos ”Promises Written in Water”, Miikes ”13 Asssins”, Ruiz ”Mysteries of Lisbon” eller de Olivieras ”The Strange Case of Jessica” (listan kan göras lång) är oklart. Utbudet på festivalen är alltid svårt att förutse, eftersom festivalens mål är att visa olika sorters film från hela världen, och inte den sorts film som utvecklar konstarten på något sätt. Resultatet är att man kan se en helt ointressant från Marocko, men inte Alain Resnais ”Wild Grass”, vilket både har fördelar och nackdelar.

På Film.nu har jag och Oscar Krooni gått på festivalens pressvisningar. Och under festivalen kommer jag att precis som vanligt att skriva festivalrapport på min blogg. Så håll gärna utkik här på sidan efter intressanta texter om festivalens filmer.

Om Stockholm Filmfestivals presskonferens

Idag hölls presskonferensen för årets upplaga av Stockholm Filmfestival. Nedan följer lite information om filmprogrammet och festivalens olika events.

Låt oss börja med en liten lista med ett axplock av några av de filmer jag själv trånat efter – och en länk till något roligt att läsa om var film:

The Limits of Control
The Fantastic Mr. Fox
Map of the Sounds of Tokyo
Trash Humpers
Beeswax
Mother
The Girlfriend Experience
Metropia
Tetro
Humpday
Thirst
The Maid
Dogtooth
Air Doll

Life Achievment Award tilldelas i år Susan Sarandon, vilket i mina ögon är ett rätt konstigt val. Visserligen är hon talangfull, men har knappast medverkat i filmer som gör hennes konstnärsskap till något speciellt, intressant eller för den delen, mästerligt.

Ännu märkligare kan man tycka det är att årets Visionary Award tilldelades Luc Besson, vars ”säregna visioner” (eller hans ostiga design, konventionella bild- och ljudspråk och slätstrukna estetik) tydligen får Stockholm Filmfestival att dräggla av förtjusning. Märkligt och skamligt.

Utöver festivalens alla visningar kommer det såklart hända annat. Festivalen fyller tjugo år (lite som jag själv igår), vilket självfallet kommer att firas med humpa och skumpa. Jag talar nu om festivalen och inget annat. Det häftigaste de lyckades koka denna gång var förmodligen isvisningarna,som ingen människa vid sina sinnens fulla bruk vill missa. Alltså ska du den 7 november ska du fylla din termos, bege dig till Stureplan, hitta någon/några att hålla om – enbart för att hålla värmen, såklart – och njuta av Michel Gondrys mästerliga Science of Sleep.

Ni kan läsa mer om Stockholm Filmfestival på deras hemsida, och glöm inte att ni, inom en snar framtid, kan läsa om festivalens filmer här på Film.nu.