Preludium till Stockholm Filmfestival 2010

Ã…rets festival inleds med objektet för medelÃ¥lders kvinnliga cinefilers Ã¥trÃ¥ Xavier Dolans senaste hafsverk ”Heartbeats”. Utbudet bjuder dock även pÃ¥ en hel del att se fram emot. Om det finns nÃ¥gon som läser mig noggrant sÃ¥ kommer det säkerligen inte som en överraskelse när jag säger att Godards ”Film Socialisme” är det jag trÃ¥nar mest över. Men festivalen bjuder även pÃ¥ Casey Afflecks intressanta och sevärda ”I’m Still Here”, Michael Winterbottoms genreövning ”The Killer Inside Me” och Laurent Cantets dokumentär om Godard och Truffaut.

MÃ¥nga stora namn finns sÃ¥klart i programet. Kitano, Katz, Leigh, Araki, Sang-Soo och Loach är regissörer vars nya verk jag ser fram emot att se. Men det finns en hel del stora filmer som visats pÃ¥ Ã¥rets festivaler men som inte kommer till SFF.Varför Git Scheynus inte tycker det är värt att visa Reichardts ”Meek’s Cutoff”, Aronovskys ”Black Swan”, Assayas ”Carlos”, Rivettes ”Around a Small Mountain”, Chomets ”The Illusionist”, Weerasethakuls ”Uncle Boonme Who Can Recall his Past Lives”, Kiarostamis ”Certified Copy”, Gallos ”Promises Written in Water”, Miikes ”13 Asssins”, Ruiz ”Mysteries of Lisbon” eller de Olivieras ”The Strange Case of Jessica” (listan kan göras lÃ¥ng) är oklart. Utbudet pÃ¥ festivalen är alltid svÃ¥rt att förutse, eftersom festivalens mÃ¥l är att visa olika sorters film frÃ¥n hela världen, och inte den sorts film som utvecklar konstarten pÃ¥ nÃ¥got sätt. Resultatet är att man kan se en helt ointressant frÃ¥n Marocko, men inte Alain Resnais ”Wild Grass”, vilket bÃ¥de har fördelar och nackdelar.

På Film.nu har jag och Oscar Krooni gått på festivalens pressvisningar. Och under festivalen kommer jag att precis som vanligt att skriva festivalrapport på min blogg. Så håll gärna utkik här på sidan efter intressanta texter om festivalens filmer.

Om Stockholm Filmfestivals presskonferens

Idag hölls presskonferensen för årets upplaga av Stockholm Filmfestival. Nedan följer lite information om filmprogrammet och festivalens olika events.

LÃ¥t oss börja med en liten lista med ett axplock av nÃ¥gra av de filmer jag själv trÃ¥nat efter – och en länk till nÃ¥got roligt att läsa om var film:

The Limits of Control
The Fantastic Mr. Fox
Map of the Sounds of Tokyo
Trash Humpers
Beeswax
Mother
The Girlfriend Experience
Metropia
Tetro
Humpday
Thirst
The Maid
Dogtooth
Air Doll

Life Achievment Award tilldelas i år Susan Sarandon, vilket i mina ögon är ett rätt konstigt val. Visserligen är hon talangfull, men har knappast medverkat i filmer som gör hennes konstnärsskap till något speciellt, intressant eller för den delen, mästerligt.

Ännu märkligare kan man tycka det är att Ã¥rets Visionary Award tilldelades Luc Besson, vars ”säregna visioner” (eller hans ostiga design, konventionella bild- och ljudsprÃ¥k och slätstrukna estetik) tydligen fÃ¥r Stockholm Filmfestival att dräggla av förtjusning. Märkligt och skamligt.

Utöver festivalens alla visningar kommer det sÃ¥klart hända annat. Festivalen fyller tjugo Ã¥r (lite som jag själv igÃ¥r), vilket självfallet kommer att firas med humpa och skumpa. Jag talar nu om festivalen och inget annat. Det häftigaste de lyckades koka denna gÃ¥ng var förmodligen isvisningarna,som ingen människa vid sina sinnens fulla bruk vill missa. AlltsÃ¥ ska du den 7 november ska du fylla din termos, bege dig till Stureplan, hitta nÃ¥gon/nÃ¥gra att hÃ¥lla om – enbart för att hÃ¥lla värmen, sÃ¥klart – och njuta av Michel Gondrys mästerliga Science of Sleep.

Ni kan läsa mer om Stockholm Filmfestival på deras hemsida, och glöm inte att ni, inom en snar framtid, kan läsa om festivalens filmer här på Film.nu.