Ã…rets festival inleds med objektet för medelÃ¥lders kvinnliga cinefilers Ã¥trÃ¥ Xavier Dolans senaste hafsverk â€Heartbeatsâ€. Utbudet bjuder dock även pÃ¥ en hel del att se fram emot. Om det finns nÃ¥gon som läser mig noggrant sÃ¥ kommer det säkerligen inte som en överraskelse när jag säger att Godards â€Film Socialisme†är det jag trÃ¥nar mest över. Men festivalen bjuder även pÃ¥ Casey Afflecks intressanta och sevärda â€I’m Still Hereâ€, Michael Winterbottoms genreövning â€The Killer Inside Me†och Laurent Cantets dokumentär om Godard och Truffaut.
MÃ¥nga stora namn finns sÃ¥klart i programet. Kitano, Katz, Leigh, Araki, Sang-Soo och Loach är regissörer vars nya verk jag ser fram emot att se. Men det finns en hel del stora filmer som visats pÃ¥ Ã¥rets festivaler men som inte kommer till SFF.Varför Git Scheynus inte tycker det är värt att visa Reichardts â€Meek’s Cutoffâ€, Aronovskys â€Black Swanâ€, Assayas â€Carlosâ€, Rivettes â€Around a Small Mountainâ€, Chomets â€The Illusionistâ€, Weerasethakuls â€Uncle Boonme Who Can Recall his Past Livesâ€, Kiarostamis â€Certified Copyâ€, Gallos â€Promises Written in Waterâ€, Miikes â€13 Asssinsâ€, Ruiz â€Mysteries of Lisbon†eller de Olivieras â€The Strange Case of Jessica†(listan kan göras lÃ¥ng) är oklart. Utbudet pÃ¥ festivalen är alltid svÃ¥rt att förutse, eftersom festivalens mÃ¥l är att visa olika sorters film frÃ¥n hela världen, och inte den sorts film som utvecklar konstarten pÃ¥ nÃ¥got sätt. Resultatet är att man kan se en helt ointressant frÃ¥n Marocko, men inte Alain Resnais â€Wild Grassâ€, vilket bÃ¥de har fördelar och nackdelar.
På Film.nu har jag och Oscar Krooni gått på festivalens pressvisningar. Och under festivalen kommer jag att precis som vanligt att skriva festivalrapport på min blogg. Så håll gärna utkik här på sidan efter intressanta texter om festivalens filmer.