Den här veckan börjar vi med en liten tidningskrönika på Film.nu. Vad säger andra tidningar om de filmer vi recenserar? Det skadar aldrig med fler synpunkter.
The men who stare at goats
“Tyvärr tappar Clooney och gänget bort storyn pÃ¥ vägen. Liksom den krigskritik som anas mellan varvenâ€, skriver Miranda Sigander i Expressen. Omdöme: 2 (av 5).
Stephan Ramstedt pÃ¥ Film.nu: “Tyvärr är det lite synd att man inte riktigt tagit tillvara pÃ¥ truppens uttalade övernaturliga förmÃ¥gor. Det är bara vissa paranormala saker som tillÃ¥ts hända, och dessa har enbart uppgiften att driva narrativet vidare. Mycket roligare hade det varit om men lekt mer med detta konceptâ€. Omdöme: Tummen upp.
Kill your darlings är slutsatsen frÃ¥n MÃ¥rten Blomkvists recension i Dagens Nyheter, som dock tycker att “Det blir kul när vansinne utövas med militärisk beslutsamhetâ€. Omdöme: 2 (av 5).
“När […] en valpig reporter slÃ¥r följe med en getstirrande galning i hyrbil in i Iraks öken, blir summan tyvärr mindre än de lovande bestÃ¥ndsdelarna. Det finns ingen story här, bara tidvis fungerande situationskomikâ€. Jan Söderqvist i Svenska Dagbladet. Omdöme: 3 (av 6).
Edge of Darkness
“Mel Gibson är tillbaka efter sju Ã¥r bakom kameran, och han gör en av sina bästa roller nÃ¥gonsin. “Edge of Darkness†är thriller när den är som bäst: mörk, rÃ¥ och med en spänning som smyger sig pÃ¥â€, skriver Oscar Krooni på Film.nu. Omdöme: Tummen upp.
“Actionsekvenserna är eleganta mer än farliga och intrigen hade definitivt behövt hottas upp för att öka filmens nagelbitarfaktorâ€, skriver Kerstin Gezelius i DN. Omdöme: 2 (av 5).
“Mel Gibsons första huvudroll pÃ¥ film sedan 2002. En comeback där hans blick är lika brinnande som vanligt, men ansiktet betydligt mer fÃ¥rat. Det klär honomâ€, tycker Aftonbladets Jan-Olov Andersson. Omdöme: 3 (av 5).
Jan Lumholdt skriver i SvD: “…kompetent action för duk- eller hemmabruk, varken mer eller mindre. Valet att inte ha med nÃ¥gon dekorativ kvinnokaraktär fÃ¥r väl kallas originellt i denna sÃ¥ beprövade genreâ€. Omdöme: 4 (av 6)
Prinsessan och grodan
Helena Bergström i DN: “En söt och underhÃ¥llande saga som har en intressant historisk-politisk kontext dessutom. Det är bara att tacka.â€. Omdöme: 4 (av 5).
Aftonbladets Jens Peterson: “Randy Newmans sÃ¥nger är mer medelmÃ¥ttiga än vad han brukar vara, men â€Down in New Orleans†svänger bra. Värmer vänner av traditionell animation.â€. Omdöme: 3 (av 5).
“Det har gjorts stor affär att/om hjälte och hjältinna är svarta – i mina ögon är han det ocksÃ¥ – innan de förvandlas till gröna grodor. Det ska väl inte längre behöva kommenteras utan räcker väl att konstatera som nÃ¥got självklartâ€. Jeanette Gentele i SvD. Omdöme: 3 (av 6).
Stephan Ramstedt ger “Tummen ned†pÃ¥ Film.nu, men skriver ocksÃ¥ “Visserligen kan jag tycka det är kul att Disney, efter nÃ¥gra mer och mindre lyckade projekt, Ã¥teranvänder den animationsteknik de startade medâ€.
An Education
SvD:s Jeanette Gentele tycker att “Carey Mulligan har ett fullständigt oemotstÃ¥ndligt fnitter som den oskuldsfulla men samtidigt brighta Jenny, lycklig över att bryta alla konventionens band.â€. Omdöme: 6 (av 6).
Regisserande “Lone Scherfig har sällsynt bra hörsel, och känsel, för sina skÃ¥despelare. Det har Nick Hornbys manus ocksÃ¥â€, skriver Johan Croneman i DN. Omdöme: 4 (av 5).
“Peter Sarsgaard är utmärkt som den stilige David med nÃ¥got dolt i ögonenâ€, skriver Jens Peterson i Aftonbladet. Omdöme: 4 (av 5).
“Denna dramakomedi bjuder pÃ¥ miljöer man gärna skulle dö för. Ett (sÃ¥klart) regnigt London där man fördriver fritiden pÃ¥ ett kafé och sörplar te och röker cigaretter, lite som Molina gör tillsammans med Steve Coogan i ”Coffee and Cigarettes”, är ett ställe jag skulle trivas iâ€, Stephan Ramstedt pÃ¥ Film.nu. Omdöme: Tummen upp.
Prinsessan och grodan menade jag!
Experterna, alltsÃ¥ barnen sÃ¥g filmen igÃ¥r. Den var usel tyckte de. För hetsig tempo ocksÃ¥. Hemma ville de se om ”Totoro”. Den vuxne som var med hade samma Ã¥sikt.
Bra initiativ! Ingen som tänkt på detta förut, tror jag!