Recensionskrönikan 12 februari

Vi inleder veckans (nÃ¥got försenade) recensionskrönika med ”Farsan”, som enligt kritikerna verkar vara en medelmÃ¥ttig komedi, signerad Josef Fares. I Svenska Dagbladet sÃ¥gas filmen direkt i rubriken ”Farsan gör ingen glad” medan Dagens Nyheter skriver ”det är goa gubbar med hjärtat pÃ¥ rätt ställe”.

 

Farsan. Foto: Memfis film

Farsan
Jan Fares är ”oemotstÃ¥ndligt charmig” är Aftonbladets uppfattning om huvudrollsinnehavaren: ”Farsan är inte den bästa eller roligaste filmen som Josef Fares har gjort – men det är en varm och kärleksfullt komisk hyllning till egensinniga pappor i allmänhet. Och till regissörens egen i synnerhet. Och det är nÃ¥gonting väldigt fint över det”, skriver Karolina Fjellborg. Omdöme: 3 (av 5).

Kvällstidningskonkurrenten Expressen är inte fullt så entusiastiska.
”För farsan blir mer en karikatyr än en riktig person. Sonen och hans fru (spelade av Hamadi Khemiri och Nina Zanjani) framstÃ¥r mest som överglättiga alternativt overkligt ledsna. Varför de agerar som de gör är mindre tydligt. Och även om Torkel Peterssons tillverkning av machosallad är en av filmens roligaste stunder sÃ¥ känns hans Jörgen, som tampas med sin mansroll, som en snubbe vi har sett alltför mÃ¥nga gÃ¥nger nu”, tycker Miranda Sigander.
Omdöme: 2 (av 5).

Dagens Nyheters Johan Croneman skriver: ”Det är Ã¥ ena sidan för lite sot för att bli en renodlat svart komedi, Ã¥ den andra aningen för mycket svärta för att bli en ren och fungerande fars – men det brister som sagt mest i tempot. Det gÃ¥r lite för lÃ¥ngt mellan varven, mellan de riktigt bärande farsscenerna, det mÃ¥ste snurra betydligt kvickare för att hÃ¥lla formen. Ja, det varvas ner rätt rejält ibland, och dÃ¥ vet man inte riktigt i vilken genre man över huvud taget befinner sig i. Det blir bara ett mulligt mys, utan styrsel.” Omdöme: 3 (av 5).

Svenska Dagbladet har i rubriken för sin filmrecension tydligt talat om vad man tycker om filmen: ”Farsan gör ingen glad” och pÃ¥pekar att den pÃ¥minner om Göta kanal och kan bli en given publiksuccé. Men: ”För Farsan är en riktigt dÃ¥lig film som verkar ha garvats ihop över ett par kafferaster alternativt barrundor. Man har tagit en rund gubbe (tillika pappa, Jan Fares) med stor mustasch, ännu större mage och skojig utländsk brytning, placerat honom i en trÃ¥kidyllisk svensk smÃ¥stad av typen Vänersborg, tänkt ut nÃ¥gra halvknasiga sidohistorier och skrivit en osannolik dialog späckad med lustigheter för imbecilla och vips sÃ¥ har man fÃ¥tt ihop en svensk lÃ¥ngfilm.”, menar Malena Janson. Omdöme: 2 (av 6).

Film.nu: ”Den dÃ¥liga nyheten är att alltihop blir ungefär som om Galenskaparna hade fÃ¥tt för sig att göra ’Farbror Frej – the Movie'”, skriver MÃ¥ns Wide och fortsätter: ”Farsan gör sig bra som en komisk bikaraktär, men man blir snabbt mätt pÃ¥ honom”. Omdöme: Tummen ner.

 

Valentines day
Svenska Dagbladets Astrid Söderbergh Widding anser att ”Valentine’s day är en löst inspirerad amerikansk remake, där julen är utbytt mot Alla hjärtans dag.” Recensenten hade sin 13-Ã¥riga dotter med sig och sÃ¥g filmen. ”Tre prickar, sa jag till dottern. Hon tyckte jag var hopplöst ogenerös. Men Valentine’s day är hur som helst en feel-good-film i februaritristessen.” Omdöme: 3 (av 6).

Aftonbladet tycker att det finns ”Gott om gulliga figurer. Det inleds med att Ashton Kutcher friar till flickvännen Jessica Alba, kramgoa som tvÃ¥ hundvalpar.” Jens Peterson jämför filmen med ”Love actually” även om dialogen inte är lika kvick som i denna. Omdöme: 3 (av 5).

Dagens Nyheter tycker att Valentines day känns som ett betällningsverk frÃ¥n ”frÃ¥n de företag som tillverkar röda, sockriga geléhjärtan, hjärtformade smÃ¥ satinkuddar och spelande gratulationskort eller levererar lÃ¥ngskaftade röda rosor. Rätt outhärdligt sliskigt faktiskt…”, skriver Helena Lindblad. Omdöme: 2 (av 5).

Expressen anser att ”medan allt krut pÃ¥ just Alla hjärtans dag tonas ner en bit in i filmen riskerar [regissören] Marshall ändÃ¥ att fÃ¥ en mycket kortvarig exponering pÃ¥ sin film – för vem vill se en film om Alla hjärtans dag när helgen är över?”, frÃ¥gar sig Jenny Rickardson. Omdöme: 2 (av 5)

Film.nu: ”En diversifierad romantisk film som bjuder pÃ¥ allt som har med kärlek och Alla hjärtans dag att göra: ensamhet, otrohet, svek, uppoffring, sorg och glädje. Kort sagt har den allt som en romantisk film ska ha”, skriver Oscar Krooni. Omdöme: Tummen upp

 

Wolfman
Svenska Dagbladet menar att man i ” Wolfman har man försökt gÃ¥ tillbaka till originalet med mannen som lider av en kluven personlighet som han inte själv är orsaken till och som det är väldigt, väldigt synd om. Han kan naturligtvis endast räddas av en självuppoffrande kvinna. Benicio Del Toro är alltid snygg, även i heltäckande ansiktsbehÃ¥ring, men det räcker inte för att hÃ¥lla intresset uppe”, anser Jeanette Gentele. Omdöme: 3 (av 6)

MÃ¥rten Blomkvist i Dagens Nyheter tycker ”’The wolfman’ är hygglig skräckbuskis, faktiskt kapabel att framkalla en och annan liten vällustrysning hos den som är svag för genren”. Omdöme: 2 (av 5)

Expressens Mats BrÃ¥stedt har inte mÃ¥nga lovord om Wolfman. ”Det hade kunnat bli en rörande och kraftfull berättelse om ensamhet och utanförskap. Det mynnade ut i en smÃ¥tt parodisk soppa med jolmig smak.” Omdöme: 2 (av 5)

Aftonbladet ser i Wolfman ”faktiskt en riktigt underhÃ¥llande mix av kitschig och gotisk skräck av den gamla skolan, stämningsfulla och olycksbÃ¥dande 1800-talsmiljöer, modern teknik och en rejäl skopa splatter”. Karolina Fjellborg fortsätter: ”Bra skÃ¥despelare, läcker scenografi och imponerande makeupeffekter av mästaren Rick Baker. PÃ¥ minussidan: En twist som syns pÃ¥ mils avstÃ¥nd, och en viss överanvändning av CGI-animation.” Omdöme: 3 (av 5).

Film.nu: ”De gÃ¥nger [Anthony] Hopkins fÃ¥r säga flera än tvÃ¥ meningar i rad minns vi varför han blivit adlad för sitt skÃ¥despeleri, men det räddar bara enstaka scener – helheten är och förblir usel”, tycker MÃ¥ns Wide. Omdöme: Tummen ner.