Recensionskrönikan 31 mars

Den fantastiska räven. Foto: 20th Century Fox

Den fantastiska räven. Foto: 20th Century Fox

Wes Andersons ”Den fantastiska räven”, Andy Tennants ”The bounty hunter” och Jessica Hausners ”Miraklet i Lourdes” är de premiärer som avhandlas i veckans recensionskrönika.

Den fantastiska räven

Dagens Nyheter
”Den fantastiska räven är en tygellös ögonfröjd. Filmen är animerad på det gamla goda öststatssättet med bomull i stället för rök och cellofan där vatten brukar porla. Där man kunde ha tagit genvägar och sparat tid och pengar har man i stället svävat ut.
Filmen ”är ett intrikat konstverk. Så detaljrikt att när man sett klart filmen vill man omedelbart se om den igen, och sedan igen, och nu har jag tagit en paus för att skriva innan jag ser den en gång till”, sammanfattar Jane Magnusson. Omdöme: 5/5.

Svenska Dagbladet
”Den fantastiska räven är mycket riktigt en detaljernas film snarare än en rafflande heistfilm – även om den innehåller det mesta den genren kräver; utförliga planer visualiserade i minutiös grafisk form, överlistandet av grymma säkerhetsvakter (här i Råttas gestalt) och utdragna belägringssituationer. Det är i de fuktiga ögonen, de rufsiga pälsarna med exakt rätt lyster (möjlig att få till endast genom användandet av äkta päls) och i brandröken gjord av ljusgrå syntetisk ull som njutningen ligger”, skriver Malena Janson. Omdöme: 5/6.

Aftonbladet
”’Den fantastiska räven’ må vara baserad på Roald Dahls barnbok – men resultatet är distinkt andersonskt i både estetik och tematik … Det är självmedvetet – men också slugt, roligt och vansinnigt snyggt, med första klassens röstarbete rakt av”, tycker Karolina Fjellborg. Omdöme: 4/5.

Film.nu
”Om andra brittiska barnböcker brukar kännas lite fantasilösa när de filmatiseras i USA är ’Den fantastiska räven’ verkligen ett undantag. Musiken är medryckande på riktigt och inte bara ditlagd enligt mall. Scenerierna är verkligen små sagovärldar, med något av ’Skrotnisses’ obeskrivliga charm. Den estetiska egenarten för tankarna till några av de bästa dockfilmerna från öststaterna som brukade gå i svensk tv på 1980-talet. Dessutom slösar Anderson generöst med fantasi, humor och levande porträtt. ’Den fantastiska räven’ är något av det varmaste jag sett på bio på åratal”, anser Tobias W Lindqvist. Omdöme: Tummen upp.

 

The bounty hunter

Svenska Dagbladet
”Resultatet är mest dålig kemi mellan duktiga skådespelare i en hopplöst spretig historia som nog inte alls borde ha gjorts, faktiskt”, skriver Jan Lumholdt. Omdöme: 2/6.

Aftonbladet
”’The bounty hunter’ försöker vara både romantisk komedi och thriller men misslyckas med båda … Normalt sevärda skådespelare, men uselt manus. Med mycket möda och stort besvär försöker intrigen puffa in huvudpersonerna i olika pinsamma situationer, ansträngt och håglöst. Man kan fnissa lite nervöst ibland, men det går inte att tro på någonting i historien … Handbojor är ett av greppen för att förnedra Anistons rollfigur. Synd om henne, synd om den som tittar, synd, bara synd”, anser Jens Peterson. Omdöme: 2/5.

 

Miraklet i Lourdes

Aftonbladet
”Miraklet i Lourdes, är på sätt och vis en mix av en Lasse Åbergsk titt på ett visst fenomen, Roy Anderssonsk och Tati-aktig deadpan-humor och filosofiska funderingar kring vem som är värdig ett mirakel, varför då, och vem som är ansvarig. Det är bitvis underfundigt, men som helhet är det inte riktigt helgjutet”, anser Emma Gray Munthe. Omdöme: 2/5.

Svenska Dagbladet
”Jessica Hausner (regissör) presenterar hela spektrumet av troende och tvivlare, som trots bättre vetande, hoppas på ett genomgripande förändring av sina liv. … har gjort en djupt rörande och djupt mänsklig film om allas vår osläckliga längtan efter ett kärleksunder som inte lämnar någon oberörd”, sammanfattar Jeanette Gentele. Omdöme: 6/6.

Film.nu
”Från Schuberts inledande ’Ave Maria’ till det teologiskt genomsyrade fotot håller ’Miraklet i Lourdes’ en gudabenådad hög konstnärlig kvalitet. Det faktum att den djupa historien hamnar i skymundan, bakom den estetiska perfektionen, säger allt om filmen som konstverk”, skriver Oscar Krooni. Omdöme: Tummen upp.