Kommissarie Späck. Foto: SF Film.
”Kommissarie Späck” bÃ¥de hyllas och sÃ¥gas i veckans recensionskrönika. Lasse Hallströms ”Dear John” hÃ¥ller sig med nöd och näppe pÃ¥ plussidan.
Kommissarie Späck
Dagens Nyheter
”’Kommissarie Späck’ är betydligt roligare än liknande buskis. Som snutparodi slÃ¥r den även ’Kopps’ eftersom Fredde Granberg har detaljstuderat amerikansk slapstick som ’Top secret!’ och ’Den nakna pistolen’. Under sin första halvtimme lyckas ’Späck’ inkludera nästan lika mÃ¥nga skämt per minut som förebilderna […] Det är frestande att ge ’Späck’ ett högre betyg eftersom den satsar pÃ¥ brutala garv och undviker den juldagspremiärsmysiga familje feeling som sänker sÃ¥ mÃ¥nga svenska komedier. Tyvärr tappar filmen tempot under sin andra halva”, anser Fredrik Strage. Omdöme: 2/5
Svenska Dagbladet
”Tjockskämten och sexskämten dominerar en story som tycks skriven av och för nyfjuniga 13-Ã¥ringar […] Späck är en ganska eländig rulle, speciellt när man ger avkall pÃ¥ svenskheten till förmÃ¥n för amerikanska förebilder, kvartssekelgamla sÃ¥dana, som man dessutom behärskar lagom bra. Jävla onödigt”, tycker Jan Lumholdt. Omdöme: 2/6
Aftonbladet
”Bland de bättre stunderna finns en drift med tyska skÃ¥despelare och dÃ¥lig dubbning, samt ett förvirrat möte mellan Späck och hans dotter pÃ¥ en krog. Att använda Gullan Bornemarks ’Sudda sudda sudda bort din sura min’ som en sorts psykiatriskt ledmotiv är ocksÃ¥ fyndigt. Men det är för lite. Det känns som om de korta Späck-parodierna pÃ¥ Guldbaggegalorna för ett par Ã¥r sedan hade fler skratt per minut. I stället för en parodi pÃ¥ svensk film blir ’Kommissarie Späck’ ännu en seg svensk film. Det är inget att skratta Ã¥t”, skriver Jens Peterson. Omdöme: 2/5
Film.nu
”Den stundtals förekommande billiga humornivÃ¥n kompenseras med briljant, komiska scener som lockar fram asgarv. Som när boven skjuts à la slutscenen i ’Scarface’ med hundra skott i slow motion, reser sig upp och blir skjuten med hundra skott till. Eller när Irene Snusk i snygg Matrix-stil fÃ¥ngar upp kakor och kaffe som flyger genom luften […] Betyget blir med beröm godkänt för Fredde och gänget”, anser Christina Gaki. Omdöme: Tummen upp.
Dear John
Dagens Nyheter
”Hallströms gÃ¥va till Amerika är inte kvinnoporträtten utan hans otvunget gestaltade känsliga pojkar och män. Berättelsen om John, hans bakgrund, hans pappa och hans kärlek, är gripande. Om man bara nÃ¥gorlunda hade anpassat manuset till Johns kroppsliga och själsliga begränsningar, om man hade valt hans perspektiv och inte tillÃ¥tit publiken att förstÃ¥ mer än han förstÃ¥r när han förstÃ¥r det, sÃ¥ hade det varit betydligt svÃ¥rare att hÃ¥lla tillbaka tÃ¥rarna. NÃ¥gorlunda räcker det för en snyftare”, skriver Kerstin Gezelius. Omdöme: 2/5
Svenska Dagbladet
”Det är välproducerat, välspelat och välfotograferat men föga omtumlande. Snyggt men aldrig sexigt – trots att kärlek, längtan och Ã¥trÃ¥ är det nav som handlingen utspelas kring […] För tillfället arbetar Hallström med The danish girl, en film om den första personen som bytte kön, med Nicole Kidman i huvudrollen. Han har även lÃ¥ngt gÃ¥ngna planer pÃ¥ en berättelse om de Beauvoir och Sartre och deras öppna förhÃ¥llande. Jag hoppas innerligt att det tas ut större svängar i de produktionerna”, skriver Malena Janson. Omdöme: 3/6
Aftonbladet
”Det är en väldigt amerikansk historia […] I USA har Hallström ibland fÃ¥tt kritik för att sentimentalisera sina historier. Här inbillar jag mig att de dragen redan fanns i förlagan, Nicholas Sparks roman. Han brukar skriva riktiga snyftare. Här är det snarare Hallströms styrkor – personregin och det följsamma bildarbetet, kemiskt befriat frÃ¥n konstiga kameravinklar eller häftiga klipp – som räddar och ibland lyfter en rätt banal historia”, anser Jan-Olov Andersson. Omdöme: 3/5
Film.nu
“Dear John är Ã¥rets kanske hittills bästa kärleksfilm. Det den saknar i originalitet kompenserar den med lysande skÃ¥despelarprestationer. Med Nicholas Sparks litterära förlaga som grund är ett misslyckande ouppnÃ¥eligt, även om en del intressant frÃ¥n boken utelämnats i filmen […] Rollbesättningen är i det närmaste perfekt, alla är som skapta för sina roller […] ’Dear John’ stÃ¥r egentligen inte ut frÃ¥n massan, vilket Lasse Hallströms filmer aldrig gjort (även om ’Chocolat’ var en fullträff), men är likväl klart sevärd. Är du lika svag för passionerad kärlek och amerikansk patriotism post-9/11 som jag kommer du ha svÃ¥rt att hÃ¥lla tillbaka tÃ¥rarna”, tror Oscar Krooni. Omdöme: Tummen upp.