Recensionskrönikan 16 april

Roman Polanski under inspelningen av The Ghost writer. Foto: SF Film

Roman Polanskis Ã¥terkomst, ”The Ghost writer”, är en av filmerna som tas upp i veckans recensionskrönika. Vi ger oss ocksÃ¥ pÃ¥ ”En galen natt” och ”Rough Aunties”.

The Ghost writer

Dagens Nyheter
”Det är minst sagt välkommet att se Roman Polanski Ã¥tervända till en gammal hederlig konspirationsthriller, efter en visserligen gripande ’Pianisten’, en ’Oliver Twist’ för eftermiddagsteet och en ’The ninth gate’, som efter en strÃ¥lande inledning blev ett fullt haveri. Dessbättre havererar han aldrig här … ’Ghost writer’ är möjligen inte märkvärdig – i synnerhet om man betänker verklighetens ännu genantare och grymmare praktik. Men den är märkvärdigt njutbar att betrakta”, anser Eva af Geijerstam. Omdöme: 4/5.

Svenska Dagbladet
”’The ghost writer’ är ett läckert litet Kinderägg: flera förstklassiga filmer i ett och samma attraktiva koncept, därtill svept i mÃ¥nga lager av ironier … Roman Polanski tvinnar de olika trÃ¥darna med en behärskad elegans som vi inte har sett maken till pÃ¥ mycket länge. Liksom i Chinatown ställs naivitet och en sorts motvillig och av omständigheterna framdriven sanningslidelse mot en bottenlös cynism och korruption. Här bjuds ocksÃ¥ ett lika dekorativt som dramaturgiskt konsekvent Chinatown-slut. Det är sÃ¥ sanslöst snyggt”, tycker Jan Söderqvist. Omdöme: 6/6.

Aftonbladet
”Polanski stegrar spänningen pÃ¥ ett mästerligt sätt. Genom att krama ur det bästa hos skÃ¥despelarna. Genom att i foto, klipp, musik skapa en kuslig stämning. Genom att dra in publiken i en hela tiden oförutsägbar historia”, skriver Jan-Olov Andersson. Omdöme: 4/5.

Film.nu
”För dig som är Polanski-fantast är det här en given film, det blir inte bättre än sÃ¥ här. Att filmen har ett högst aktuellt politiskt budskap gör den än mer sevärd. Förbered dig pÃ¥ över tvÃ¥ spännande timmar i mörkret”, avslutar Esbjörn Guwallius sin recenssion. Omdöme: Tummen upp.

 

En galen natt (Date Night)

Dagens Nyheter
”… ’En galen natt’ har nÃ¥got helt eget för att vara en actionkomedi, en rar undertext som gör att man förlÃ¥ter alla konstiga genvägar i manuset. Det handlar om nÃ¥got som [sic] oactionaktigt som jämställdhet. Phil är, och framför allt vill vara, en jämställd äkta man som sätter en ära i att gÃ¥ upp och laga matsäck till barnen och ta del av sin frus intressen”, skriver Helena Lindblad. Omdöme: 3/5.

Aftonbladet
”… storyn är tramsig och slarvigt skriven, och överlag tar ’En galen natt’ förvÃ¥nansvärt dÃ¥lig hand om sin potential”, anser Karolina Fjellborg Omdöme: 2/5.

Film.nu
”Steve Carell är en väldigt tröttsam komiker. Han Ã¥tervinner samma plastiga ansiktsuttryck i film efter film, och trots att han spelar riktigt bra i scenerna med Mark Wahlberg, är han inte mycket mer än nÃ¥got man hela tiden försöker dra blicken ifrÃ¥n under denna film. Det hade dock varit orättvist att lägga all skuld pÃ¥ Carell, för vad denna film behöver är roliga skämt. Historien, skÃ¥despelarna (Fey, Wahlberg men även Ray Liotta och Mark Ruffalo) är det absolut inget fel pÃ¥”, tycker Stephan Ramstedt. Omdöme: Tummen ned.

 

Rough Aunties

Svenska Dagbladet
”Det är bÃ¥de tungt och upplyftande att se Rough aunties. Tungt, därför att pedofilin, barnmisshandeln och avsaknaden av respekt för livet som filmen skildrar är förfärande. Upplyftande, därför att dessa idealister faktiskt gör en väsentlig skillnad i ett oerhört hÃ¥rt samhälle. De visar respekt och kärlek i förhÃ¥llande till dem som ingen bryr sig om”, anser Astrid Söderbergh Widding. Omdöme: 4/6.

Aftonbladet
”Bobbi Bear är en verksamhet som kämpar för utsatta barn i Sydafrika. De jobbar för att sexualbrottslingar ska fÃ¥ sitt straff, gör sÃ¥ att barn slipper bo kvar i familjer där de blir slagna … i lÃ¥nga sjok lutar det tyvärr Ã¥t ren känsloporr. Allt sammantaget är det ändÃ¥ en film jag rekommenderar”, skriver Emma Gray Munthe. Omdöme: 3/5.

Dagens Nyheter
”I ’Rough aunties’ finns det inget utrymme för nÃ¥gon slags comic relief, vilket gör den tyngre och hÃ¥rdare – även om slutkänslan är hoppfull. Den rör sig hela tiden effektivt och nära människorna den berättar om, korsklipper elegant och visuellt stringent mellan olika öden”, tycker Helena Lindblad. Omdöme: 4/5.