Cate Blanchett och Russell Crowe i Robin Hood. Foto: UIP
Hjälten frÃ¥n Sherwoodskogen gör comeback i veckans krönika. Russel Crowe är ”Robin Hood”. Vi tar även en titt pÃ¥ ”Familjen Jones” och ”En ganska snäll man”.
Robin Hood
Dagens Nyheter
”Det är onekligen bÃ¥de originellt och vÃ¥gat att göra en film med titeln ’Robin Hood’ – och som i ungefär tre minuter, av sammanlagt 140, handlar om just Robin Hood. Ni vet, Sherwood, sheriffen, trikÃ¥er, bakhÃ¥ll och skatteÃ¥terbäringen … Scenografin är filmens bästa detalj. Och sÃ¥ Max von Sydow, 80 Ã¥r, som sir Walter Loxley … Man blir genomlycklig av att bÃ¥de se och höra honom”, tycker Johan Croneman. Omdöme: 2/5.
Svenska Dagbladet
”Robin Hood är ingen Gladiator, därtill är den alldeles för munter. Medan Maximus var hämnaren som skenade mot sin egen undergÃ¥ng är Robin Longstride en listig opportunist som längtar efter ett bättre liv men som ocksÃ¥ instinktivt vill göra gott … I jämförelse med nästan vilken annan actionfilm frÃ¥n 2000-talet som helst är den dessutom ovanligt snäll i vÃ¥ldsskildringarna. Scott bjuder helt enkelt pÃ¥ ett stycke gammaldags, välspelad matinéunderhÃ¥llning, och det är ganska härligt”, anser Karin Svensson. Omdöme: 4/6.
Aftonbladet
Muskulöst filmberättande, effektiv och spännande action med plats för drama. Ett par matskedar humor. Bitvis en krigsfilm, och den som väntar sig fredlösa som bor i skogen och gör räder mot överheten blir kanske snopen … Musiken vävs snyggt in i helheten … En gammal matinehjälte har fÃ¥tt nytt blod. Det är mycket uppfriskande”, skriver Jens Peterson. Omdöme: 4/5.
Film.nu
”Robin Hood 2010 hÃ¥ller inte. Trots ett par skarpa skurkporträtt (Oscar Isaak som Prins John är inte helt fel), snygga bilder och en Cate Blanchett med skinn pÃ¥ näsan sÃ¥ missar man tavlan med rÃ¥ge. Kanske borde Ridley ha överlÃ¥tit denna till brorsan Tony”, funderar Magnus Blomdahl. Omdöme: Tummen ned.
Familjen Jones
Dagens Nyheter
’Familjen Jones’ har ett fantastiskt upplägg. En underhÃ¥llningsfilm som säger mer pÃ¥ 90 minuter än en massa djupsinniga, framÃ¥tblickande tidskriftsartiklar om konsumtionssamhällets framtid och de nya reklamstrategierna när det gäller att skapa nya prylbehov hos oss konsumenter … ’Familjen Jones’ mÃ¥ ha sitt största existensberättigande som diskussionsunderlag, men den är bra underhÃ¥llning ocksÃ¥ – ett gott stycke i alla fall … Men jag blir ändÃ¥ riktigt upplivad av att en film som är tvättäkta konsumtionskritisk – och inte lÃ¥tsas som att det pÃ¥ riktigt gÃ¥r att shoppa bort sin Ã¥ngest – över huvud taget blir till”, anser Helena Lindblad. Omdöme: 3/5.
Svenska Dagbladet
”Familjen Jones är inte alls nÃ¥gon familj, utan fyra drillade marknadsföringsproffs, ett levande annonsuppslag som demonstrerar nya och dyra produkter för hela grannskapet och skapar ett sug efter omedelbar, glamourös förnyelse. Och samtidigt som grannarna kämpar med akut konsumtionsstress, kämpar fejkfamiljen Jones med att hÃ¥lla sÃ¥väl masken som de egna känslorna i kort koppel. Innerst inne är dessa livsstilsmannekänger ocksÃ¥ människor … Regidebutanten Derrick Borte mjuknar en aning mot slutet och tappar en del av skärpan. Men angenämt länge levererar filmen en intelligent balanserad, sötsurt sorgsen sedesskildring frÃ¥n de stora köpfesternas tid. Den resonerar kring gränserna för översäljande, samtidigt som den vältrar sig i produktplaceringar som i det här sammanhanget ironiskt nog är helt oklanderliga”, skriver Jan Söderqvist. Omdöme: 4/6.
Aftonbladet
”Filmen vill vara en tankeställare, och är välgjord med David Duchovny och Demi Mooresom det attraktiva paret. Gary Cole och Glenne Headly spelar grannarna som förgäves försöker uppnÃ¥ samma coolhet och självsäkerhet … Börjar bra som en cynisk satir över tron pÃ¥ att shoppa sig lycklig. Filmen har svÃ¥rare när den försöker hitta ett hjärta innanför produktplaceringen”, tycker Jens Peterson. Omdöme: 3/5.
Film.nu
”När den briljanta idén var kläckt var det tydligen slut pÃ¥ kreativiteten för sÃ¥ mycket mer händer inte. Bara nÃ¥gra lama försök till sidohistorier som har ambitionen att tillföra ytterligare djup, men bara stannar pÃ¥ ytan och faktiskt mest känns som utfyllnad”, skriver Christina Gaki. Omdöme: Tummen ned.
En ganska snäll man
Dagens Nyheter
”Hans Petter Moland regisserar med humor. SkarsgÃ¥rd och de andra skÃ¥despelarna är intressanta, och det finns en hel del slipad, rolig dialog. Men det hjälper inte: det pubertala i hela tilltaget slÃ¥r igenom och det slutar som Aki Kaurismäki i pilsnerfilmtappning. Det blir flabbigt och grabbigt, och i flinandet Ã¥t kvinnorna i sexscenerna, som ska vara skoj, röjs en ganska osympatisk manlighet”, skriver MÃ¥rten Blomkvist. Omdöme: 2/5.
Svenska Dagbladet
”De uppmärksammade sexscenerna i `En ganska snäll man´ är dock ren lyteskomik. Det är som ett larvigt sexskämt: Första gÃ¥ngen kul, andra gÃ¥ngen plumpt. Tredje gÃ¥ngen borde man enligt det envisa upprepandets humorlogik skratta igen”, tycker Hynek Pallas. Omdöme: 3/6.
Aftonbladet
”Det är lite som en Kaurismäki-film, fast gjord med betydligt mer lättsamt handlag. Moland hittar alltid rätt ton i blandningen av sunkig vardagsrealism och skruvad komedi. Suverän hjälp har han av SkarsgÃ¥rd. Hans komiska tajming och lakoniska uppträdande gör att hans Ulrik, med alla sina brister, blir en mycket älskvärd slarver”, anser Jan-Olov Andersson. Omdöme: 4/5.