Recensionskrönikan 5 februari

Den här veckan börjar vi med en liten tidningskrönika på Film.nu. Vad säger andra tidningar om de filmer vi recenserar? Det skadar aldrig med fler synpunkter.


The men who stare at goats. Foto: Sandrew Metronome.

The men who stare at goats

“Tyvärr tappar Clooney och gänget bort storyn på vägen. Liksom den krigskritik som anas mellan varven”, skriver Miranda Sigander i Expressen. Omdöme: 2 (av 5).

Stephan Ramstedt på Film.nu: “Tyvärr är det lite synd att man inte riktigt tagit tillvara på truppens uttalade övernaturliga förmågor. Det är bara vissa paranormala saker som tillåts hända, och dessa har enbart uppgiften att driva narrativet vidare. Mycket roligare hade det varit om men lekt mer med detta koncept”. Omdöme: Tummen upp.

Kill your darlings är slutsatsen från Mårten Blomkvists recension i Dagens Nyheter, som dock tycker att “Det blir kul när vansinne utövas med militärisk beslutsamhet”. Omdöme: 2 (av 5).

“När […] en valpig reporter slår följe med en getstirrande galning i hyrbil in i Iraks öken, blir summan tyvärr mindre än de lovande beståndsdelarna. Det finns ingen story här, bara tidvis fungerande situationskomik”. Jan Söderqvist i Svenska Dagbladet. Omdöme: 3 (av 6).

Edge of Darkness

“Mel Gibson är tillbaka efter sju år bakom kameran, och han gör en av sina bästa roller någonsin. “Edge of Darkness” är thriller när den är som bäst: mörk, rå och med en spänning som smyger sig på”, skriver Oscar Krooni på Film.nu. Omdöme: Tummen upp.

“Actionsekvenserna är eleganta mer än farliga och intrigen hade definitivt behövt hottas upp för att öka filmens nagelbitarfaktor”, skriver Kerstin Gezelius i DN. Omdöme: 2 (av 5).

“Mel Gibsons första huvudroll på film sedan 2002. En comeback där hans blick är lika brinnande som vanligt, men ansiktet betydligt mer fårat. Det klär honom”, tycker Aftonbladets Jan-Olov Andersson. Omdöme: 3 (av 5).

Jan Lumholdt skriver i SvD: “…kompetent action för duk- eller hemmabruk, varken mer eller mindre. Valet att inte ha med någon dekorativ kvinnokaraktär får väl kallas originellt i denna så beprövade genre”. Omdöme: 4 (av 6)

Prinsessan och grodan

Helena Bergström i DN: “En söt och underhållande saga som har en intressant historisk-politisk kontext dessutom. Det är bara att tacka.”. Omdöme: 4 (av 5).

Aftonbladets Jens Peterson: “Randy Newmans sånger är mer medelmåttiga än vad han brukar vara, men ”Down in New Orleans” svänger bra. Värmer vänner av traditionell animation.”. Omdöme: 3 (av 5).

“Det har gjorts stor affär att/om hjälte och hjältinna är svarta – i mina ögon är han det också – innan de förvandlas till gröna grodor. Det ska väl inte längre behöva kommenteras utan räcker väl att konstatera som något självklart”. Jeanette Gentele i SvD. Omdöme: 3 (av 6).

Stephan Ramstedt ger “Tummen ned” på Film.nu, men skriver också “Visserligen kan jag tycka det är kul att Disney, efter några mer och mindre lyckade projekt, återanvänder den animationsteknik de startade med”.

An Education

SvD:s Jeanette Gentele tycker att “Carey Mulligan har ett fullständigt oemotståndligt fnitter som den oskuldsfulla men samtidigt brighta Jenny, lycklig över att bryta alla konventionens band.”. Omdöme: 6 (av 6).

Regisserande “Lone Scherfig har sällsynt bra hörsel, och känsel, för sina skådespelare. Det har Nick Hornbys manus också”, skriver Johan Croneman i DN. Omdöme: 4 (av 5).

“Peter Sarsgaard är utmärkt som den stilige David med något dolt i ögonen”, skriver Jens Peterson i Aftonbladet. Omdöme: 4 (av 5).

“Denna dramakomedi bjuder på miljöer man gärna skulle dö för. Ett (såklart) regnigt London där man fördriver fritiden på ett kafé och sörplar te och röker cigaretter, lite som Molina gör tillsammans med Steve Coogan i ”Coffee and Cigarettes”, är ett ställe jag skulle trivas i”, Stephan Ramstedt på Film.nu. Omdöme: Tummen upp.

Oscarsnomineringarna klara

Oscarsnomineringarna 2010

Skådespelerskan Anne Hathaway och Oscarsakademins ordförande Tom Sherak offentliggjorde nomineringarna. Foto: Todd Wawrychuk/A.M.P.A.S.

Nu är årets oscarsnomineringar klara. Svenska “Istället för Abrakadabra” är nominerad i kategorin bästa kortfilm.

Här är samtliga nominerade:

Actor in a Leading Role
Jeff Bridges i “Crazy Heart”
George Clooney i “Up i the Air”
Colin Firth i “A Single Man”
Morgan Freeman i “Invictus”
Jeremy Renner i “The Hurt Locker”

Actor in a Supporting Role
Matt Damon i “Invictus”
Woody Harrelson i “The Messenger”
Christopher Plummer i “The Last Station”
Stanley Tucci i “The Lovely Bones”
Christoph Waltz i “Inglourious Basterds”

Actress in a Leading Role
Sandra Bullock i “The Blind Side”
Helen Mirren i “The Last Station”
Carey Mulligan i “An Education”
Gabourey Sidibe i “Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire”
Meryl Streep i “Julie & Julia”

Actress in a Supporting Role
Penélope Cruz i “Nine”
Vera Farmiga i “Up in the Air”
Maggie Gyllenhaal i “Crazy Heart”
Anna Kendrick i “Up in the Air”
Mo’Nique i “Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire”

Animated Feature Film
“Coraline” Henry Selick
“Fantastic Mr. Fox” Wes Anderson
“The Princess and the Frog” John Musker och Ron Clements
“The Secret of Kells” Tomm Moore
“Up” Pete Docter

Art Direction
“Avatar” Art Direction: Rick Carter och Robert Stromberg; Set Decoration: Kim Sinclair
“The Imaginarium of Doctor Parnassus” Art Direction: Dave Warren och Anastasia Masaro; Set Decoration: Caroline Smith
“Nine” Art Direction: John Myhre; Set Decoration: Gordon Sim
“Sherlock Holmes” Art Direction: Sarah Greenwood; Set Decoration: Katie Spencer
“The Young Victoria” Art Direction: Patrice Vermette; Set Decoration: Maggie Gray

Cinematography
“Avatar” Mauro Fiore
“Harry Potter and the Half-Blood Prince” Bruno Delbonnel
“The Hurt Locker” Barry Ackroyd
“Inglourious Basterds” Robert Richardson
“The White Ribbon” Christian Berger

Costume Design
“Bright Star” Janet Patterson
“Coco before Chanel” Catherine Leterrier
“The Imaginarium of Doctor Parnassus” Monique Prudhomme
“Nine” Colleen Atwood
“The Young Victoria” Sandy Powell

Directing
“Avatar” James Cameron
“The Hurt Locker” Kathryn Bigelow
“Inglourious Basterds” Quentin Tarantino
“Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire” Lee Daniels
“Up in the Air” Jason Reitman

Documentary (Feature)
“Burma VJ” Anders Østergaard och Lise Lense-Møller
“The Cove” Nominees to be determined
“Food, Inc.” Robert Kenner och Elise Pearlstein
“The Most Dangerous Man in America: Daniel Ellsberg and the Pentagon Papers” Judith Ehrlich och Rick Goldsmith
“Which Way Home” Rebecca Cammisa

Documentary (Short Subject)
“China’s Unnatural Disaster: The Tears of Sichuan Province” Jon Alpert och Matthew O’Neill
“The Last Campaign of Governor Booth Gardner” Daniel Junge och Henry Ansbacher
“The Last Truck: Closing of a GM Plant” Steven Bognar och Julia Reichert
“Music by Prudence” Roger Ross Williams och Elinor Burkett
“Rabbit à la Berlin” Bartek Konopka och Anna Wydra

Film Editing
“Avatar” Stephen Rivkin, John Refoua och James Cameron
“District 9” Julian Clarke
“The Hurt Locker” Bob Murawski och Chris Innis
“Inglourious Basterds” Sally Menke
“Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire” Joe Klotz

Foreign Language Film
“Ajami” Israel
“El Secreto de Sus Ojos” Argentina
“The Milk of Sorrow” Peru
“Un Prophète” France
“The White Ribbon” Germany

Makeup
“Il Divo” Aldo Signoretti och Vittorio Sodano
“Star Trek” Barney Burman, Mindy Hall och Joel Harlow
“The Young Victoria” Jon Henry Gordon och Jenny Shircore

Music (Original Score)
“Avatar” James Horner
“Fantastic Mr. Fox” Alexandre Desplat
“The Hurt Locker” Marco Beltrami och Buck Sanders
“Sherlock Holmes” Hans Zimmer
“Up” Michael Giacchino

Music (Original Song)
“Almost There” från “The Princess and the Frog” Musik och text av Randy Newman
“Down in New Orleans” från “The Princess and the Frog” Musik och text av Randy Newman
“Loin de Paname” från “Paris 36” Musik av Reinhardt Wagner, Text av Frank Thomas
“Take It All” från “Nine” Musik och text av Maury Yeston
“The Weary Kind (Theme from Crazy Heart)” från “Crazy Heart” Musik och text av Ryan Bingham och T Bone Burnett

Best Picture
“Avatar” James Cameron och Jon Landau (Producenter)
“The Blind Side” Nominees to be determined
“District 9” Peter Jackson och Carolynne Cunningham (Producenter)
“An Education” Finola Dwyer och Amanda Posey (Producenter)
“The Hurt Locker” Nominees to be determined
“Inglourious Basterds” Lawrence Bender (Producent)
“Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire” Lee Daniels, Sarah Siegel-Magness och Gary Magness, (Producenter)
“A Serious Man” Joel Coen och Ethan Coen (Producenter)
“Up” Jonas Rivera (Producent)
“Up in the Air” Daniel Dubiecki, Ivan Reitman och Jason Reitman (Producenter)

Short Film (Animated)
“French Roast” Fabrice O. Joubert
“Granny O’Grimm’s Sleeping Beauty” Nicky Phelan och Darragh O’Connell
“The Lady and the Reaper (La Dama y la Muerte)” Javier Recio Gracia
“Logorama” Nicolas Schmerkin
“A Matter of Loaf and Death” Nick Park

Short Film (Live Action)
“The Door” Juanita Wilson och James Flynn
“Istället för Abrakadabra/Instead of Abracadabra” Patrik Eklund och Mathias Fjellström
“Kavi” Gregg Helvey
“Miracle Fish” Luke Doolan och Drew Bailey
“The New Tenants” Joachim Back och Tivi Magnusson

Sound Editing
“Avatar” Christopher Boyes och Gwendolyn Yates Whittle
“The Hurt Locker” Paul N.J. Ottosson
“Inglourious Basterds” Wylie Stateman
“Star Trek” Mark Stoeckinger och Alan Rankin
“Up” Michael Silvers och Tom Myers

Sound Mixing
“Avatar” Christopher Boyes, Gary Summers, Andy Nelson och Tony Johnson
“The Hurt Locker” Paul N.J. Ottosson och Ray Beckett
“Inglourious Basterds” Michael Minkler, Tony Lamberti och Mark Ulano
“Star Trek” Anna Behlmer, Andy Nelson och Peter J. Devlin
“Transformers: Revenge of the Fallen” Greg P. Russell, Gary Summers och Geoffrey Patterson

Visual Effects
“Avatar” Joe Letteri, Stephen Rosenbaum, Richard Baneham och Andrew R. Jones
“District 9” Dan Kaufman, Peter Muyzers, Robert Habros och Matt Aitken
“Star Trek” Roger Guyett, Russell Earl, Paul Kavanagh och Burt Dalton

Writing (Adapted Screenplay)
“District 9” av Neill Blomkamp och Terri Tatchell
“An Education” av Nick Hornby
“In the Loop” av Jesse Armstrong, Simon Blackwell, Armando Iannucci, Tony Roche
“Precious: Based on the Novel ‘Push’ by Sapphire” av Geoffrey Fletcher
“Up in the Air” av Jason Reitman och Sheldon Turner

Writing (Original Screenplay)
“The Hurt Locker” av Mark Boal
“Inglourious Basterds” av Quentin Tarantino
“The Messenger” av Alessandro Camon och Oren Moverman
“A Serious Man” av Joel Coen och Ethan Coen
“Up” av Bob Peterson, Pete Docter, story av Pete Docter, Bob Peterson, Tom McCarthy

Film var som helst med nya Ipad

iPad. Foto: Apple Inc.

Efterlängtad av många och omtalad av desto fler. Ikväll svensk tid presentarade Apple sin nya tabletdator, Ipad. Ett av användningsområdena är att se på film.

En tretumsskärm, som många mediaspelare är utrustade med, är i minsta laget för att se på film med någon sorts behållning. 9,7 tum (eller 25 cm) däremot, då börjar vi prata. Ipaden bjuder på högupplöst video, antingen från ditt eget mediabibliotek eller i den medföljande Youtube-applikationen. Allt styrs via ipadens touchscreen.

Förutom möjligheten att titta på film har naturligtvis den här minidatorn andra användningsområden. Den kopplar upp sig mot internet via wlan och 3G (beroende på modell), så du kan surfa på nätet eller mejla. Titta på foton, läsa e-böcker, kartor och kalendrar några av de andra funktionerna.

När den blir tillgänglig i slutet av mars kommer Ipaden att kosta från 499 till 829 dollar beroende på modell. Internationella priser är inte klara ännu.

Edgadget har tittat på hur apparaten funkar i den här videon:

Läs mer om Ipad på Apple, Wikipedia och DN.

Apple lanserar iPad

Skärmavbild 2010-01-27 kl. 19.28.22

(Foto från gdgt.com)

Just nu lanserar Apple sin, bland många efterlängtade, tablet. Som en del rykten sade kallas den ”iPad”.

Det är en tablet som är inriktad på mediainnehåll, och däribland självklart möjligheten att kolla på film, var du än befinner dig.

Vi återkommer med mer info senare under kvällen. Vill du följa Apples event live kan du gör det här.