Recensionskrönikan 19 mars

En profet. Foto: Sony Pictures

Tahar Rahim i En profet. Foto: Sony Pictures

En profet, Änglavakt och From Paris with love. Den första hyllas unisont, de senare två har det lite svårare att vinna kritikernas gunst. Vi går igenom tidningarnas recensioner av veckans biopremiärer.

En profet

Dagens Nyheter
”Det hÃ¥rdkokta, fulrealistiska, grÃ¥melerade fängelsedramat ’En profet’ har blivit nominerat och prisbelönat pÃ¥ längden och tvären – frÃ¥n Cannes till Hollywood – vilket är ganska glädjande eftersom det knappast handlar om nÃ¥gon konventionell publikfriare. Den är till att börja med totalt renons pÃ¥ allt vad identifierbara hjältar, hjältemod eller hjärtefrÃ¥gor heter … Det är lättare att säga vad ’En profet’ inte är. Den är inte en moralisk uppbygglig saga om vÃ¥ldet som urholkar själen eller en feel good-film om att lära sig en läxa och bli god, inte heller en skildring av svekkulturen i den kriminella världen à la ’Snabba cash’. Ljuset i ’En profet’ är, rätt oväntat, den solidaritet och lojalitet som växer fram mellan Malik och vissa av hans medfÃ¥ngar”, skriver Helena Lindblad. Omdöme: 4/5.

Aftonbladet
”Jacques Audiards Oscarsnominerade ’En profet’ är en rÃ¥, skitig och realistisk, men stundtals ocksÃ¥ smÃ¥tt drömsk, fängelsefilm, som förtjänar att sälla sig till genrens klassiker… …Tahar Rahim – som spelar gangsterentreprenören Malik med en Ã¥terhÃ¥llsamhet som lämnar tittaren i ständig ovisshet om var karln egentligen stÃ¥r – har en utstrÃ¥lning som borde kunna ta honom till Hollywood och tillbaka flera gÃ¥nger om”, tycker Karolina Fjellborg. Omdöme: 4/5.

Svenska Dagbladet
”Igenom görs kopplingar mellan profeten Muhammeds och Maliks liv (filmens huvudperson) – inte minst i form av Reyeb som ängeln Gabriel. Och med upplösningen ger Audiard uttryck för en tro pÃ¥ individen som med religionen som inspiration kan höja sig över sina sociala omständigheter … Det är inte bara fantastiskt filmskapande utan ocksÃ¥ väldigt befriande i en tid dÃ¥ i synnerhet denna religion fÃ¥r ta emot sÃ¥ mycket spott och spe. SÃ¥ kanske kan man i Malik inte bara se en profet, utan ocksÃ¥ en märklig – men för omständigheterna välbehövlig – förebild?”, anser Hynek Pallas. Omdöme: 6/6.

Film.nu
”’En profet’ är med andra ord en djup filosofisk och psykologisk präglad film med mÃ¥nga bottnar. Men trots att filmen har ett psykologiskt djup tillÃ¥ts vi aldrig känna nÃ¥gon särskild sympati för nÃ¥gon av karaktärerna, istället hÃ¥lls vi pÃ¥ ett emotionellt avstÃ¥nd. Det här är ingen svaghet men det kan uppfattas som trÃ¥kigt för den ’ordinära’ tittaren som gärna vill identifiera sig med protagonisten och vara känslomässigt involverad. Det här är lyckligtvis bara ett par minuter av en tvÃ¥ och en halv timmar lÃ¥ng film som i övrigt är helt fantastisk och som ingen finsmakare fÃ¥r missa”, menar Oscar Krooni. Omdöme: Tummen upp.

 

Änglavakt

Dagens Nyheter
”Man kan förstÃ¥ Johan Brisingers önskan att placera idén om livslust och mirakel i ett högst igenkännbart vardagligt – men Ã¥terigen elegant Sköna Hem-inrett – sammanhang. Men i motsats till ’Underbara älskade’ är ’Änglavakt’ ännu mer entonig och därtill drabbad av sin till bristningsgränsen ansträngda och sentimentala konstruktion. Det ligger möjligen ocksÃ¥ i kammarspelets natur: här saknas den tidigare livgivande dimensionen av omvärldens reaktioner inför den privata sorgen och skulden. Och skam till sägandes: den vacklande föräldrarelationen borde fÃ¥tt större spelrum och blivit betydligt intressantare utan ängeln Walter som brobyggare”, anser Eva af Geijerstam. Omdöme: 2/5.

Aftonbladet
”Inga klyschor är för banala för att visa Tro mot TrÃ¥kig. Gott vin och dans är till exempel frigörande och bra. Att ta sig tid och spela schack med en ensam pensionär är ocksÃ¥ en God Sak Att Göra … Den som tittar riskerar akut cynism. Även om man hÃ¥ller med om allt blir man mer förbannad än berörd. Det är deprimerande förutsägbart. 

SkÃ¥despelarna gör sitt bästa. Izabella Scorupco skapar absolut trovärdighet som den förtvivlade Cecilia. Men de har svÃ¥rt eftersom de inte spelar människor utan symboler. Det finns inget att identifiera sig med”, tycker Jens Peterson. Omdöme: 2/5.

Svenska Dagbladet
”Änglavakt väller fram som ektoplasma frÃ¥n ett positivt tänkande-konvent. Inplastad i ett konstant dÃ¥nande musiksvall skramlar den tomt, övertydligt och enkelspÃ¥rigt. Ska man nämna liknande filmer ligger reklamfilmen för chokladbiten Merci nära till hands … Johan Brisinger lÃ¥ngfilmsdebuterade och gjorde publiksuccé med Underbara älskade 2006. DÃ¥ hade han fÃ¥tt hjälp med manuset, som trots allt fungerade, nu har han skrivit själv, och det är väl där skon klämmer. Det är tveksamt om publiken sväljer det här. Att Micke Nyqvist repriserar sin roll som känslohämmad patriark räcker inte hur lÃ¥ngt som helst”, anser Karoline Eriksson. Omdöme: 1/6.

Film.nu
”Filmen känns väldigt osvensk, inte bara för att franska talas genomgÃ¥ende i filmen, utan även för den drömska, kvasireligiösa ingÃ¥ngen man tar. En slags religiös underton som inte riktigt uttalas. Detta är i grund och botten en upplyftande film, som uppmanar till handling istället för likgiltighet och hopp istället för uppgivenhet. Inget revolutionerande, men tänkvärt och varmhjärtat”, tycker Tobias Tigerschiöld. Omdöme: Tummen upp.

 

From Paris with love

Dagens Nyheter
”Se inte ’From Paris with love’ om du är sugen pÃ¥ kyssar i Eiffeltornet och petting pÃ¥ Pont Neuf. Det är ingen kärleksfilm utan ett hjärndött actionspektakel av Pierre Morel (kidnappningsdramat ’Taken’). Manuset har skrivits av Luc Besson, vars namn förr i tiden förknippades med sofistikerad, fransk action. Den här gÃ¥ngen har han spÃ¥nat fram ett pubertalt äventyr som till och med är dummare än hans egna nollnolltalsfilmer … Näst efter ’Rush hour 3’ är ’From Paris with love’ den larvigaste actionfilm som nÃ¥gonsin spelats in i den franska huvudstaden”, anser Fredrik Strage. Omdöme: 1/5.

Aftonbladet
”Det är, kort sagt, en film för dem som gillar sin action lite larvig och i slowmotion”, sammanfattar Emma Gray Munthe. Omdöme: 2/5.

Svenska Dagbladet
”De som aldrig skulle fÃ¥ för sig att se nÃ¥got som kan betecknas ’röjig actionrulle där man slipper tänka sÃ¥ mycket’ (välkomna att citera, filmbolagets pr-avdelning) kan omedelbart räkna bort denna film ur varje framtidsplan … Grovt är det mestadels, med Travolta i John McClane-look och pÃ¥ autopilot. Är detta nÃ¥got för dig sÃ¥ köp en pÃ¥se popcorn att smaska pÃ¥. Det gÃ¥r även fint att äta dem utan denna film av regissören bakom Taken”, rekommenderar Jan Lumholdt. Omdöme: 2/6.

Film.nu
”Trots allt är ’From Paris with love’ ändÃ¥ en ganska rolig film med helt okej skÃ¥despeleri och manusförfattaren Luc Besson, som även har producerat filmen, har fÃ¥tt till en del oanade vändningar som ger filmen mervärde. Det är lättsam underhÃ¥llning som funkar om man är pÃ¥ rätt humör. Därför blir det en nÃ¥got avbruten tumme upp”, tycker Christina Luoma. Omdöme: Tummen upp.