En dikt

Ode till Ted

det finns en tv-kanal vid namn TCM
där visas klassiker som Fritz Langs M

när de visar film i formatet fyra:tre
kan man inget annat än att le

men ibland när de visar film inspelad i wide-screen
brister alla äkta cinephiler ut i ett fett grin

ty det är lika dumt att en film kroppa
som glömma att popcornen poppa.

Allvarligt. Jag har tröttnat på TCM’s usla behandling av filmhistorien. Det är visserligen jättebra att de visar svåråtkomliga filmer, som till exempel Robert Altmans Brewster McCloud, men när de envisas med att ta bort nästan hälften av bilden så kan de inte räkna med att bibehålla en stor och nöjd tittarskara. Speciellt inte om man har i åtanke att televisionsapparater i 16:9-formatet håller på att ta över folks vardagsrum.

Jag menar på fullaste allvar att man bara ser en halv film om man ser en ”croppad” film. Precis som om man lämnar biografen (eller stänger av VHS-spelare) efter halva filmen. Om ni vill läsa mer om eller titta på några skräckinjagande exempel på hur ”cropping” skadar film så kan ni kika här här. Nu ska jag gå och se en halv Robert Altman-film. Tack och hej.

Tre eller fyra bra filmer om Jesus och en ny blogg

Jag tänkte sammanställa en top ten-lista om Jesus-filmer. Men tyvärr kunde min hjärna inte tänka ut fler än fem filmer, varav fyra bra och en så ruskigt dålig att jag inte vill nämna den vid titel. Därför får ni bara en skruttig top four-lista. Den som vill gnälla kan ringa mig, jag finns på gula sidorna.

1. Ordet av Carl Th. Dreyer.
Jag vet inte riktigt om den riktiga Jesus är med i denna film. Men han skapar i alla falla ett mirakel och eftersom det bara har hänt två gånger i filmhistorien (om man får tro Jean-Luc Godard), så får han nog ändå räknas som en äkta Jesus.

2. Matteusevangeliet av Pier Paolo Pasolini.
Ni som missade denna pärla när den gick på cinemateket kan snart köpa den på digital versatile disc eftersom StudioS är kloka nog att ge ut den. Däremot har jag svårt att förstå detta citat som är taget från StudioS kommandelista: BLASFEMIDÖMDE PASOLINIS FILM – UTSEDD AV VATIKANEN TILL ”ALLA TIDERS FRÄMSTA BIBLISKA VERK PÅ BIO”. Motsägelsernas motsägelse möjligtvis?

3. Kristi sista frestelse av Martin Scorsese.
Scorsese näst bästa film efter King of Comedy. Om ni inte sett King of Comedy så visar SVT den på lördag.

4. Life of Brian av Terry Jones.
Är inte helt säker på att detta är en ”äkta” Jesus-film. Men den är roligare än de flesta filmer och innehåller dessutom ett rymdskepp, vilket ingen av de ovannämnda filmerna gör. Därför har den en säker plats på denna lista.

Jag har förresten skapat en blogg för den som kan vara intresserad. Bloggen hittar ni här.

A-List Celebrity Max-Out mit Larry David!

Man säger att komik ska vara ett ypperligt sätt att lyfta fram och diskutera problem. Må så vara, men det är på tok för sällan komik som gör just det fastnar på celluloid. Och när det väl händer är det sällan den filmremsan visas upp. Men en dag som denna kan ingen gnälla över bristen på intelligent komik. Ty idag har både Whatever works och Brüno premiär.

Whatever works är en av Allens rakaste och ärligaste filmer. Här talar Allen lika öppenhjärtligt om misantropi, som han talar uppriktigt om kändisskap i Startdust memories eller om destruktiva familjerelationer i September.
Allen har denna gång tagit Larry David till sin hjälp. Förmodligen för att Allen kände att han själv inte skulle kunna axla manteln till en karaktär som Boris Yellnikoff. I grund och botten är Boris dock samma karaktär som Allen själv brukar spela, en gnällig, spydig New York-intellektuell.

Men Boris är något mer extrem än andra Allen-karaktärer. Han är en pessimistisk, bigott, självupptagen misantrop som, istället för att konversera med sina kamrater, håller föreläsningar för dem. Dessutom är han själv medveten om hur avskyvärd han är. Detta klargör han med att, i filmens början, säga: ”I’m not a very likable guy.” Denna karaktär är som en uppskruvad och överutbildad variant av Larry David i Curb your enthusiasm.

Som Boris motpol hittar vi en naiv, generös, godhjärtad och korkad Melodie som spelas av Evan Rachel Wood. Dessa två karaktärer är ungeför lika trovärdiga som Grodan i sagan om prinsessan och paddan. Detta är något jag välkomnar. Alltför ofta finner man ett försök till att göra karaktärer så trovärdiga, eller så naturliga, som möjligt. Vilket ofta resulterar i karaktärer som Martin Beck-mummlar fram irrelvanta repliker om att de är sena till frisören.

Publiken vet redan att personen de ser på är en karaktär, med en karaktärs själ och en karaktärs funktion. Att ens försöka förbise detta är något jag har svårt att förstå. Woody Allen har dock förstått att man inte behöver göra det, vilket också är något som Larry Charles har gjort.

Larry Charles har arbetat med den ovannämnda tv-serien, men är kanske mest känd för att ha skrivit och producerat många Seinfeld-avsnitt. Brüno är hans andra samarbete med Sacha Baron Cohen. Denna gång är Cohen utklädd till Brüno istället för Borat, men utöver det ser det ungefär likadant ut. Cohen intervjuar personer som säger så dumt de bara kan, och sedan lite snuskerier.

Precis som Borat är Brüno vansinnigt rolig. Scenen där Paula Abdul bekänner färg är genialisk, men ibland går komiken över till tragedi som i scenen där en framgångstörstande barnmodellsmor säger att hon utan tvekan skulle kunna fettsuga sitt lilla barn.

De som hoppas på en djupanalys av fördommar mot ”gaykulturen” kommer bli något besvikna. Istället har Charles och Cohen valt att lägga fokus på den kändishysteri som just nu håller på att ta över världen. Dessvärre är detta ämne inte riktigt lika hett som ämnet rasism, och Brüno känns därför inte riktigt lika vass som Borat. Dessutom kan jag tycka att det var synd att man valde att klippa bort en sekvens med Michael Jacksons syster LaToya Jackson, eftersom hela Michael Jackson-incidenten är kanske det bästa beviset på hur ding vår värld är för tillfället.

Men misströsta inte. Ni kommer förmodligen inte bli besvikan på Brüno. Och om ni har semester och inte har glassat upp era pengar, kan jag rekommendera er en heldag på biografen. Börja med Whatever works, gå vidare med Brüno och om ni inte redan sett Sam Raimis Drag me to hell så kan ni avsluta med den. Ni får en både underhållande och lärande dag. Och vad mer kan man begära av 300 kronor och några ynka timmar?

Satansbratens cinemateketprogram

Ny månad, nytt cinemateketprogram. Självklart lyckas Cinemateket inte överträffa deras förra program. Detta beror dock mer på att det är hälften så många filmer som visas, och inte på själva filmvalen.

Fassbinder-retrospektivet fortsätter sedan förra månaden och vi bjuds här på några av hans allra bästa filmer, men också några av de lite sämre. Till den första kategorin räknar jag Katzelmacher, Götter der pest men framförallt Die Niklashauser fahrt. Till den andra räknar jag Der amerikanische soldat och Rio das mortes. Satansbraten placerar vi mellan dessa två kategorier och Wildwechsel kan jag inte placera någonstans eftersom jag inte har sett den.

Vi bjuds även på ett Sophia Loren-retrospektiv. Av de filmer som ingår där har jag bara sett Ettore Scolas En alldeles särskild dag som är en alldeles strålande film. Jag ser dock mest fram emot de senare Vittorio De Sica-filmerna där Loren medverkar, men även Anthony Manns El Cid och Charlie Chaplins sista film Grevinnan från Hong Kong med en cast som inte går av för hackor. Smaka bara på dessa saftiga namn: Loren, Brando,Tippi Hedren och Chaplin himself.

Utöver dessa två retrospektiv visas även If…. Lindsay Andersons anarkistiska skolfilm (alltså en anarkistisk film om en skola och inte en anarkistisk film som Anderson gjorde när han gick i skola) där några uppkäftiga ungar, med Malcolm McDowell i spetsen, massakrerar det brittiska skolsystemet.
I samband med dramatens Ingmar Bergman-festival visas en av gubbens favoritfilmer Körkarlen. Det roliga med denna visning är filmkopian är ny och att den ackompanjeras av reguljären Matti Bye som denna gång har tagit med sig två extramusikanter, Kristian Holmgren och Lotta Johansson. Detta lär bli något alldeles extra och bör ej missas.

Dirk Bogarde var en mäktig skådespelare som av undertecknad en gång beskrevs som ”de intellektuellas Sean Connery”. Jag vet inte riktigt hur klockren den beskrivningen är, men faktumet att han är en av englands coolaste skådespelare kvarstår.
Vi kan se Bogarde i Alain Resnais Ödets hand där han spelar mot Ellen Burstyn. Jag själv har inte sett denna film men rekommenderar den ändå. Resnais har en tendens att vara väldigt intressant oavsett vad man tycker om hans filmer.

När jag listade de filmerna jag såg mest fram emot som skulle ha premiär detta år fann vi Lars Von Triers Antichrist, som Cinemateket visar den 27 maj. Jag vet tyvärr nästan ingenting om resterande filmer. Ni får helt enkelt leta upp information om dessa på annan plats.
Cinemateket tar ett sjukt långt sommaruppehåll (14 maj-17 augusti) och även fast filmerna som visas i augusti redan är bestämda så väljer jag att återkomma med mina värdeomdömen om dessa när hösten närmar sig och de är litet mer aktuella.

Lev väl!

La Cinémathèque Suédoise

Är Oscarsgalan slut nu? Skönt, då kanske vi åter kan koncentrera oss på riktiga filmer istället.

Cinemateket har släppt programet för mars-april, och detta program måste vara ett av de bästa som Cinemateket någonsin skrapat ihop. Vi kommer att bjudas på retrospektiv av följande regissörer, Robert Bresson, Rainer Werner Fassbinder, Kenji Mizoguchi, Hirokazu Kore-eda samt Alexander Mackendrick. Man visar även ett antal filmer med Anna Q. Nilsson.

Robert Bresson är (halvt diskuterbart) den absolut bästa regissören i filmhistorien och Cinemateket visar tolv av de fjorton filmer han regisserade. Jag tycker bäst om Mouchette, Min vän Balthazar, Djävulen förmodligen och Blodspengar men rekommenderar er självklart till att gå och se allt. Något annat vore korkat.

Rainer Werner Fassbinder var till skillnad från Bresson otroligt produktiv. Stilmässigt så är det också stora skillnader mellan dessa två regissörer. Bressons uttryckslösa karaktärer står i stor kontrast till det svulstiga och teatrala spelet vi finner hos Fassbinder. Men mycket sämre blir det inte för det. Jag rekommenderar allt, men speciellt Rädsla urholkar själen, Maria Brauns äktenskap, Den tredje generationen och Frukthandlarens fyra årstider. För er oinvigda tipsar jag om Kim Ekbergs informativa och underhållande regissörsporträtt som ni finner här.

Jag har inte sett tillräckligt av varken Mizoguchi, Kore-Eda eller Mackendrick, men det jag sett har varit bra och jag ser fram emot mer. Cinemateket har även två andra retrospektiv som kommer att avslutas under mars-april. Dessa består av filmer av Derek Jarman samt Françoise Truffauts samlade verk. Jag är dock inte överförtjust i Jarmans filmer och vi har redan passerat Truffauts mest intressanta period och vill därför inte tipsa er om något särskilt.

Utöver alla dessa retrospektiv så visas även klassiker som Jean Cocteaus Skönheten och odjuret, Den glädjelösa gatan av G.W Pabst, Lawrence of Arabia av David Lean, Bergmans The Touch, Pier Paolo Pasolinis Matteusevangeliet och Michelangelo Antoniois The Passenger som inleds av filmens fotograf Luciano Tovoli.

Ni kan se hela programet här. Noterbart är att detta är filmer som kommer att visas i Stockholm. Programet för Göteborg och Malmö kommer att se något annorlunda ut och kommer snart att kunna beskådas på sfi.se.

Tillbaka till Oscarsgalan. Jag tycker nödvändigtvis inte att filmerna som vinner priser där inte bör betraktas som seriösa filmer. Däremot anser jag att hysterin kring galan är osund och den vikt som läggs vid den absurd.