Cannes 2010 – och vinnarna är…

Långfilmer

Palme d’Or
Lung Boonmee Raluek Chat (Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives) i regi av Apichatpong Weerasethakul

 

Grand Prix
Des Hommes et des Dieux (Of Gods and Men) i regi av Xavier Beauvois

 

Bästa regi
Mathieu Amalric för Tournée (On Tour)

 

Bästa manus
Lee Chang-dong för Poetry

 

Bästa skådespelerska
Juliette Binoche i Copie Conforme (Certified Copy) i regi av Abbas Kiarostami

 

Bästa skådespelare (Ex-aequo)
Javier Bardem i Biutiful i regi av Alejandro González Iñárritu
Elio Germano i La Nostra Vita (Our Life) i regi av Daniele Luchetti

 

Jurypriset
Un Homme qui Crie (A screaming man) i regi av Mahamat-Saleh Haroun

 

Kortfilmer

Palme d’Or
Chienne D’histoire (Barking Island) i regi av Serge Avédikian

 

Jurypriset
Svenska Micky badar (Bathing Micky) i regi av Frida Kempff

Cannes 2010 IV

Nu kunde jag lugnt lämna festivalen bakom mig för i år, för jag har äntligen upplevt det ultimata i Cannes; Jag tog en eftermiddag ledigt och tillbringade den på stranden, där jag tog mitt första saltvattenbad på hur många år som helst. Helt underbart och det faktum att jag och två partners in crime försökte komma in på en privat pressmottagning – genom att simma in på den – gjorde det hela ännu mer minnesvärt.

I mitt inlägg Cannes 2010 I så berättade jag att jag sprang på skådisen och regissören Mathieu Amalric på en toalett. Det var på baren Le Petite Majestic, som har varit den sista anhalten för samtliga festivalbesökare de senaste 25 åren, där man har samlats och festat till soluppgången. Tills nu. I år stängde de tidigare om kvällarna än någonsin tidigare och de riskerar att tvingas stängas helt. Det finns dock en facebookgrupp som man kan gå med i för att hjälpa till i kampen att hålla Le Petit Majestic öppet.

I Kodaks paviljong visades häromkvällen en blandning av de bästa filmerna som producerats i samband med Straight 8. Det är en engelsk filmtävling, där varje team filmar en rulle Super 8 film och skickar tillbaka den till tävlingen oframkallad. När den väl visas på festivalen så visas den för första gången även för filmskaparna. Vi såg alltså en utvald blandning av de bästa filmerna och det var en del helt otroliga filmer.
Visningen öppnade med Connections, en väldigt sorglig komedi. Några av filmerna ur programmet finns på Straight 8 Productions youtube. Mina favoriter av dessa är The Invention, Twice Upon a Thought och min absoluta favorit är självklart den poetiska Those Dreams That on a Silent Night Intrude The Secret Cinema of Jerzy Treblinka, vars stämningar påminner mig om en blandning mellan Chris Markers kortfilm La Jetee och Desperately Seeking Susan, ni vet den med Madonna.

De har för första gången öppnat upp tävlingen internationellt, så leta upp familjens gamla super 8 kamera och spåna ideer! (Det kostar dock att vara med i tävlingen och konkurrensen är stenhård som ni märker. Men om deadlines och tävlingar motiverar er att plocka upp en kamera och börja filma – och speciellt att testa Super 8 formatet – så är det helt klart värt det!)


Innan jag begav mig mot flygplatsen så sprang jag på regissören Susanna Wallin på De la Croisette och det fotot fick avsluta Cannes för mig personligen för den här gången.

Nu väntar jag med spänning på att få höra herr Burtons och hans jurymedlemmars utlåtanden.

Cannes 2010 III

Förutom Godards film så missade jag även den Belgiska regissören Gust Van Den Berghes LITTLE BABY JESUS OF FLANDR (EN WAAR DE STERRE BLEEF STILLE STAAN) men jag tänker gå en hel del hästlängder för att få en andra chans att se den på en biograf någonstans. De tre härligaste killarna på årets Cannesfestival – Peter Janssens, Paul Mertens och Jelle Palmaerts – spelar huvudrollerna i det, förmodligen mest underliga, drama som tävlar i kategorin Director’s Fortnight. De tre skådespelarna bröt ihop av lycka under de stående ovationerna efter filmen (jag har sett bildbevis av detta, så jag vet).
Se trailern och läs sedan en kort intervju med dessa tre fantastiska män. Känner ni hur livsglädjen stiger?

En film som jag däremot faktiskt lyckades se var Alicia Duffys debuterande långfilm ALL GOOD CHILDREN. Även den tävlar om utmärkelsen i Director’s Fortnight och båda filmerna har dessutom chans att landa ett pris i cinematografkategorin The Camera d’or. Jag kan inte vara 100% objektiv i min beskrivning av Alicias film, då jag känner henne lite från London; vi har båda arbetat på samma biograf, dock aldrig samtidigt. Hon är en väldigt talangfull regissör och även fast jag verkligen ville älska filmen så överträffades mina förväntningar och jag kunde inget annat än njuta mig igenom varenda scen. Jag kunde knappt andas under eftertexterna för jag var så upprymd av känslor och mitt hjärta bultade som aldrig förr av en film. Helt ärligt. Men det måste ha haft något att göra med den stolthet jag kände över Alicia att jag reagerade så kraftigt fysiskt. Eller så är det helt enkelt en underbar film som kan utlösa samma reaktion hos andra, så det enda jag kan göra är att tipsa er att se den om ni får chansen.

Så gårdagens Cannesdebut blev att se en bekants långfilm tävla på Cannes filmfestival. Det hoppas jag kommer återupprepas minst en gång varje år i fortsättningen.


Hängde med svenska skådespelerskan Ida Gyllensten på Belgiska terrassen.

Cannes 2010 II

Typiskt. Man släpar sig upp efter några timmars sömn för att se Jean-Luc Godards nya film FILM SOCIALISME, bara för att brännas upp i solskenet i kön in till visningen och så blir visningen dessutom full innan man blivit insläppt. Hade älskat att se hans nya film, eftersom jag bara härom veckan såg hans NUMÉRO DEUX från 1975 i London. Det var visst den enda kända 35mm kopian av Numéro deux – med engelska undertexter – som visades och därför helt underbar att beskåda, med skador som tillkommit under de senaste 35 åren som bidrog till bioupplevelsen. Numéro deux förtjänar egentligen ett helt eget inlägg för det är en underbar film – med eller utan skador på visningskopian.

Eftersom jag missade filmen imorse, så kan jag passa på att skriva lite extra om mina senaste dagar. Jag har försökt göra allt jag inte gjort tidigare på Cannes. Igårkväll spenderades till exempel på en lyxyacht och jag startade söndagen med ett besök till Cannes kyrka för att komma iväg från festivalen en stund och låta själen vila ett slag. Ett ovärderligt tips av en erfaren festivalbesökare.

Nu borde jag kolla programmet för dagen och göra upp en plan. Det händer så mycket hela tiden att man knappt vågar tänka på vad man går miste om medan man sitter här och skriver. The UK Film Centre här på Cannes hade bland annat för någon dag sen ett seminarium om samproduktioner mellan Storbritannien och Skandinavien, vilket var som skräddarsytt för mig eftersom jag (som ni alla säkert redan vet) är baserad i London.

Ikväll har Sverige fest på skandinaviska terrassen, men norskarna har kontrat med en grillfest dagen till ära. Ska försöka hinna med båda.

Cannes 2010 I

Här är man på Cannes filmfestival igen och det har varit händelserikt hittills. Galavisning av RIZHAO CHONGQING (CHONGQING BLUES) av WANG Xiaoshuai, sprungit på Mathieu Amalric (som regisserat filmen TOURNÉE) på en toalett och träffat skådespelaren Donielle Artese som spelar Sheila White i TV-serien Mad Men. Som en hängiven Mad Men fan så tyckte jag det var jättestort att få höra allt hon hade att berätta om produktionen och de andra skådespelarna. Hon har förövrigt en facebookgrupp där hennes fans försöker få henne, den enda svarta karaktären, tillbaka i serien.

Nu blir det filmvisning och förhoppningsvis så blir det flera uppdateringar från festivalen här!