Nu kunde jag lugnt lämna festivalen bakom mig för i år, för jag har äntligen upplevt det ultimata i Cannes; Jag tog en eftermiddag ledigt och tillbringade den på stranden, där jag tog mitt första saltvattenbad på hur många år som helst. Helt underbart och det faktum att jag och två partners in crime försökte komma in på en privat pressmottagning – genom att simma in på den – gjorde det hela ännu mer minnesvärt.
I mitt inlägg Cannes 2010 I så berättade jag att jag sprang på skådisen och regissören Mathieu Amalric på en toalett. Det var på baren Le Petite Majestic, som har varit den sista anhalten för samtliga festivalbesökare de senaste 25 åren, där man har samlats och festat till soluppgången. Tills nu. I år stängde de tidigare om kvällarna än någonsin tidigare och de riskerar att tvingas stängas helt. Det finns dock en facebookgrupp som man kan gå med i för att hjälpa till i kampen att hålla Le Petit Majestic öppet.
I Kodaks paviljong visades häromkvällen en blandning av de bästa filmerna som producerats i samband med Straight 8. Det är en engelsk filmtävling, där varje team filmar en rulle Super 8 film och skickar tillbaka den till tävlingen oframkallad. När den väl visas på festivalen så visas den för första gången även för filmskaparna. Vi såg alltså en utvald blandning av de bästa filmerna och det var en del helt otroliga filmer.
Visningen öppnade med Connections, en väldigt sorglig komedi. Några av filmerna ur programmet finns på Straight 8 Productions youtube. Mina favoriter av dessa är The Invention, Twice Upon a Thought och min absoluta favorit är självklart den poetiska Those Dreams That on a Silent Night Intrude The Secret Cinema of Jerzy Treblinka, vars stämningar påminner mig om en blandning mellan Chris Markers kortfilm La Jetee och Desperately Seeking Susan, ni vet den med Madonna.
De har för första gången öppnat upp tävlingen internationellt, så leta upp familjens gamla super 8 kamera och spåna ideer! (Det kostar dock att vara med i tävlingen och konkurrensen är stenhård som ni märker. Men om deadlines och tävlingar motiverar er att plocka upp en kamera och börja filma – och speciellt att testa Super 8 formatet – så är det helt klart värt det!)
Innan jag begav mig mot flygplatsen så sprang jag på regissören Susanna Wallin på De la Croisette och det fotot fick avsluta Cannes för mig personligen för den här gången.
Nu väntar jag med spänning på att få höra herr Burtons och hans jurymedlemmars utlåtanden.